Bu araştırmanın amacı; demografik değişkenlerin, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf
yönetimi becerileri üzerine etkilerinin analizidir. Kuramsal kısımların yazımında
tümdengelim ve uygulama kısmında nicel yöntemlerden, ilişkisel tarama modeli esas
alınmıştır. Çalışmanın evreni İstanbul ili Avcılar ilçesinde resmi ilkokullarda okul öncesi
eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerdir. Araştırmanın anketin birinci kısmında
demografik bilgilerin elde edilmesine yönelik 4 madde ve öğretmenlerin sınıf yönetimi
becerilerini ölçmeye yönelik 6 boyut 36 maddeden oluşan “Sınıf Yönetimi Ölçeği Öğretmen
Formu” yer almıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin sınıf yönetimi
becerilerinden; öğrenme-öğretme süreci ve davranış yönetimi becerisi ile katılımcıların
öğrenim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca,
ön lisans düzeyinde eğitim almış öğretmenlerin davranış yönetiminde daha düşük,
öğrenme-öğretme süreçlerinde ise daha yüksek puan ortalamalarına sahip oldukları gözlemlenmiştir.
The purpose of this research; The analysis of the effects of demographic variables
on the classroom management skills of preschool teachers. In the writing of the theoretical
parts, the relational screening model is based on the deduction and the quantitative
methods in the application part. The universe of the study is the teachers working in
pre-school education institutions in public primary schools in Avcılar district of Istanbul.
In the first part of the survey, there was a “Classroom Management Scale Teacher Form”
consisting of 4 items for obtaining demographic information and 6 dimensions and 36
items for measuring teachers’ classroom management skills. As a result of the analyzes
made; teachers’ classroom management skills; It has been determined that there is a statistically
significant difference according to the learning-teaching process and behavior
management skills and the educational status of the participants. In addition, it has been
observed that teachers with associate degree education have lower average scores in behavior
management and higher mean scores in learning-teaching processes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Researches and Studies |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Acceptance Date | November 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 18 |