Research Article
BibTex RIS Cite

Bildungsroman Bağlamında Jane Eyre, Tante Rosa ve Sevgili Arsız Ölüm Adlı Eserlerin Karşılaştırılması

Year 2022, Issue: 19, 247 - 268, 27.06.2022
https://doi.org/10.16947/fsmia.1136490

Abstract

Charlotte Brontë, Latife Tekin ve Sevgi Soysal romanlarıyla tanınan yazarlardır ve
bu yazarlar eserlerinde genelde sosyal yaşamlarında cinsiyet rolleri bakımından birtakım
sorunlarla karşılaşan kadın karakterlere yer verirler. Bu anlamda Brontë’nin Jane Eyre,
Soysal’ın Tante Rosa, Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm adlı romanları bildungsroman yani
büyüme romanları çerçevesinde karşılaştırıldığında kadın karakterlerin çocukluktan olgunlaşmaya
varan öykülerini yansıtması bakımından benzerlik taşır. Ayrıca Brontë, Soysal
ve Tekin öznelliğe, çocukluğa, hayale ve doğaya önem atfeden romantik unsurlardan
faydalanırlar. Bu kadın büyüme romanlarının en dikkat çekici yanı da kadın karakterlerin
toplum tarafından kendilerine yüklenen sosyal rolleriyle ilgili farkındalığının romantik
unsurlar aracılığıyla sağlanmasıdır.
Bu çalışmanın amacı Jane Eyre, Tante Rosa ve Sevgili Arsız Ölüm adlı büyüme
romanlarındaki romantik unsurları karşılaştırmak ve kadın karakterlerin çocukluktan
olgunluğa çıktıkları yolculukta kendi gelişimlerini nasıl elde ettiklerini göstermektir.
Bunun yanı sıra romanlar farklı dönem ve toplumlara ait olması bakımından kültürel
kodların kadınların sosyal rollerini biçimlendirmedeki etkisi ve kadınların bu romanlarda
nasıl temsil edildikleri de tartışılmaktadır.

References

  • Abel, Elizabeth, - Hirsch, Marianne - Langland, Elizabeth, The Voyage In, London, University Press of New England, 1983.

A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman

Year 2022, Issue: 19, 247 - 268, 27.06.2022
https://doi.org/10.16947/fsmia.1136490

Abstract

Novelists such as Charlotte Brontë, Sevgi Soysal, and Latife Tekin have carved out
a literary niche for themselves through their writings. These writers focused mainly on
women characters mirroring gender restrictions in their milieu. When Brontë’s Jane Eyre
(1847), Soysal’s Tante Rosa (1968) and Tekin’s Sevgili Arsız Ölüm (1983) are compared
within the framework of the bildungsroman, they have a lot in common in that they all tell
the stories of female protagonists from childhood through adulthood. The authors also
incorporate romantic elements, which are known for elevating subjectivity, childhood,
imagination and nature. The most notable aspect of these female bildungsromans is that
the awakening of the female characters to the social roles imposed on them by society
is provided by the romantic tools. Thus, they acquire self-awareness and a sense of self.
This study aims to compare the romantic elements in female bildungsromans Jane
Eyre, Tante Rosa, and Sevgili Arsız Ölüm to show that the female characters in these
novels gain self-development during their journeys from childhood to maturity. As the
novels are written in different periods and societies, the effect of different cultural codes on the formation of women’s social roles and how women are represented in the novels
are also discussed.

References

  • Abel, Elizabeth, - Hirsch, Marianne - Langland, Elizabeth, The Voyage In, London, University Press of New England, 1983.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Researches and Studies
Authors

Şeyma Karaca Küçük This is me 0000-0002-0134-7001

Publication Date June 27, 2022
Acceptance Date May 17, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 19

Cite

APA Küçük, Ş. K. (2022). A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi(19), 247-268. https://doi.org/10.16947/fsmia.1136490
AMA Küçük ŞK. A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. June 2022;(19):247-268. doi:10.16947/fsmia.1136490
Chicago Küçük, Şeyma Karaca. “A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 19 (June 2022): 247-68. https://doi.org/10.16947/fsmia.1136490.
EndNote Küçük ŞK (June 1, 2022) A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 19 247–268.
IEEE Ş. K. Küçük, “A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 19, pp. 247–268, June 2022, doi: 10.16947/fsmia.1136490.
ISNAD Küçük, Şeyma Karaca. “A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 19 (June 2022), 247-268. https://doi.org/10.16947/fsmia.1136490.
JAMA Küçük ŞK. A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2022;:247–268.
MLA Küçük, Şeyma Karaca. “A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 19, 2022, pp. 247-68, doi:10.16947/fsmia.1136490.
Vancouver Küçük ŞK. A Comparative Study on the Novels Jane Eyre, Tante Rosa and Sevgili Arsız Ölüm in the Context of Bildungsroman. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2022(19):247-68.