Değişen
ve gelişen çağımızda her alanda artan bilgi birikiminin bireylere etkili bir
şekilde verilmesi eğitimci-lerin öncelikli sorunlarından biridir. Bu noktada
bilişsel, duyuşsal ve psikomotor anlamda etkili stratejilerden biri de
yansıtıcı öğretimdir. Bu çalışma, “Öğretim İlke ve Yöntemleri” dersinde öğretim
tekniklerinin yansıtı-cı öğretim etkinlikleriyle, Türkçe öğretimine uyarlanarak
öğretilmesinin akademik başarıya etkisini belirle-mek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Türkçe
Eğitimi Bölümü II. Öğretim 2 A-B sınıfında öğrenim gören toplam 70 öğrenci
oluşturmuş-tur.
Araştırmada ön test - son
test ölçümlerine dayalı kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Ön test
uygulaması sonucunda gruplar arasında anlamlı bir fark görülmediği için gruplar
rastgele deney ve kontrol grubu olarak atanmıştır. 6 haftalık bir süreci
içeren araştırmada, öğretim teknikleri deney grubuna yansıtıcı öğretim
etkinlikleri, kontrol grubuna ise geleneksel öğretmen merkezli öğretim
yöntemiyle anlatılmıştır.
Çalışma sonunda elde edilen
veriler SPSS 16.0 paket programında değerlendirilmiş ve yansıtıcı öğretimin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin kontrol
grubu öğrencilerine göre hem son test toplam puanda, hem de bilgi, kavrama ve
uygulama basamaklarında daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Türkçe
öğretmenlerinin derste yansıtıcı öğretim uygulamalarını kullanmalarının
ülkemizde Türkçe eğitiminin niteliğini artırmada önemli bir etkiye sahip
olabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 1 |