In this study, the collapse mechanism of a destroyed minaret under strong wind influence was simulated to understand such structural interactions and identify potential risky regions. Wind profiles were defined according to Eurocode and Turkish Standards and were used in Computational Fluid Dynamics analyses. The pressure and suction stresses obtained with these wind analyses were applied on the minaret’s surface with Abaqus and the nonlinear finite element analyses were performed. As a result of the numerical analyses, displacements, stresses, plastic strains, and damages were obtained and results were comparatively presented. The results obtained with both standards are quite close and top displacements exceed the limit value specified in the Italian Building Code and Eurocode 8. Besides, many mesh elements in the minaret’s transition segment were damaged with tension stresses in nonlinear finite element analyses. Finally, the minaret’s failure behaviour was successfully simulated with the used methods.
Bu çalışmada, kuvvetli rüzgar etkisi altında göçen bir minarenin göçme mekanizması simüle edilerek, bu tür yapısal etkileşimlerin anlaşılması ve potansiyel riskli bölgelerin tespiti hedeflenmiştir. Rüzgar profilleri Eurocode ve Türk Standartları'na göre tanımlanmış ve Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği analizlerinde kullanılmıştır. Analizlerden elde edilen basınç ve emme gerilmeleri, Abaqus/Cae programında ilgili minare yüzeyine uygulanmış ve doğrusal olmayan sonlu eleman analizleri gerçekleştirilmiştir. Nümerik analizler sonucunda yer değiştirmeler, gerilmeler, plastik şekil değiştirmeler ve hasarlar elde edilmiş ve sonuçlar karşılaştırmalı olarak sunulmuştur. Her iki standartla elde edilen sonuçlar oldukça yakın olup, tepe yer değiştirmeleri İtalyan Yapı Kodu ve Eurocode 8'de belirtilen limit değerlerini aşmaktadır. Ayrıca, minarenin geçiş segmentindeki birçok ağ elemanı doğrusal olmayan sonlu eleman analizlerinde çekme gerilmeleri nedeniyle hasar görmüştür. Son olarak, minarenin göçme davranışı kullanılan yöntemlerle başarıyla simüle edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Construction Engineering, Civil Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | March 28, 2024 |
Acceptance Date | June 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).