Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi

Yıl 2019, , 535 - 544, 27.09.2019
https://doi.org/10.35234/fumbd.571784

Öz



Bu çalışmada AISI
1010 kare kesitli malzeme CNC freze tezgâhında farklı sürtünme açılarına sahip
sürtünmeli delme matkabı ile delinmiş ve işlem değişkenleri ile performans
çıktıları arasındaki ilişki Gri İlişkisel Analiz Yöntemi (GRA)  kullanılarak incelenmiştir. Deney
parametreleri olarak 50, 75 ve 100 m/dak delme hızları, 75, 150 ve 225 mm/dak
ilerlemeler ve 30, 45 ve 60o sürtünme açıları seçilmiş ve deliklerin
yüzey pürüzlülükleri ile kovan yükseklikleri ölçülmüştür. Deney sonuçlarına
göre delme hızı ve ilerleme artıkça yüzey pürüzlülüğü azalmıştır. Matkap
sürtünme açısındaki artış yüzey pürüzlülüğünü artırarak kovan yüksekliğini
azaltmıştır.  Gri İlişkisel Analiz
Yöntemine göre sürtünmeli delme işlemindeki optimum işlem parametreleri; delme
hızında 100 m/dak, ilerlemede 225 mm/dak ve sürtünme açısında 30o
elde edilmiştir. Değişken işlem parametrelerinin çoklu performans üzerindeki
önemi sırası ise B3> A1> C3 şeklinde olup 100 m/dak delme hızı, 30o
sürtünme açısı ve 225 mm/dak ilerleme olarak elde edilmiştir.




Kaynakça

  • 1. Cantero, J.L., Tard´ıo, M.M., Canteli, J.A., Marcos, M., Migu´elez, M.H., “Dry drilling of alloy Ti–6Al–4V”, Int. J. Mach. Tools Manuf., 45,1246–1255, 2005.
  • 2. Chow, H.M., Lee, S.M., Yang, L.D., “Machining characteristic study of friction drilling on AISI304 stainless steel”, J. Mater. Process. Technol., 207,180–186, 2008.
  • 3. Miller, S.F.; Wang, H.; Li, R.; Shih, A.J. Experimental and numerical analysis of the friction drilling process. Journal of Manufacturing Science and Engineering–Transactions of the ASME 2006, 128, 802–810
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm MBD
Yazarlar

Latif Özler 0000-0002-0595-153X

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Özler, L. (2019). AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 31(2), 535-544. https://doi.org/10.35234/fumbd.571784
AMA Özler L. AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Eylül 2019;31(2):535-544. doi:10.35234/fumbd.571784
Chicago Özler, Latif. “AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 31, sy. 2 (Eylül 2019): 535-44. https://doi.org/10.35234/fumbd.571784.
EndNote Özler L (01 Eylül 2019) AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 31 2 535–544.
IEEE L. Özler, “AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi”, Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 31, sy. 2, ss. 535–544, 2019, doi: 10.35234/fumbd.571784.
ISNAD Özler, Latif. “AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 31/2 (Eylül 2019), 535-544. https://doi.org/10.35234/fumbd.571784.
JAMA Özler L. AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2019;31:535–544.
MLA Özler, Latif. “AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 31, sy. 2, 2019, ss. 535-44, doi:10.35234/fumbd.571784.
Vancouver Özler L. AISI 1010 Malzemesinin Sürtünmeli Delinmesinde Optimum Parametrelerin Gri İlişkisel Analiz Yöntemiyle Belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2019;31(2):535-44.