Doğal Asfalt ve SBS Modifiyeli Bitümlü Bağlayıcıların Karşılaştırılması
Yıl 2021,
, 81 - 90, 15.02.2021
Yunus Erkuş
,
Baha Kök
,
Mehmet Yilmaz
Öz
Bu çalışmada, Irak’ın Zaho bölgesinden çıkarılan doğal asfalt (NA) ile modifiye edilen bitümünün özellikleri araştırılmıştır. NA, saf bitümün ağırlığınca %20, %35 ve %50 oranlarında kullanılmıştır. NA modifiyeli bağlayıcıların özellikleri, %2 ve %4 SBS içeren modifiye bağlayıcılarla karşılaştırılmıştır. Bağlayıcılara penetrasyon, yumuşama noktası, dönel viskozimetre ve dinamik kayma reometresi deneyleri uygulanmıştır. Bağlayıcıların sıcaklık hassasiyetleri ve tekerlek izi dirençleri değerlendirilmiştir. Bitüme NA ilavesi yumuşama noktası, viskozite ve tekerlek izi parametresinde önemli bir artışa neden olmuştur. %50 oranında kullanılan NA işlenebilirlik açısından bir sorun teşkil etmemiştir. %50 NA modifiyeli bağlayıcının tekerlek izi parametresi %4 SBS modifikasyonundan 4,3 kat daha fazla çıkmıştır. Sıcaklık hassasiyeti bakımından NA modifikasyonu kabul edilebilir değerler verse de SBS modifikasyonu kadar başarılı olamamıştır. NA modifiyeli kaplamaların, işlenebilirlik bakımından olumsuz bir sonuç oluşturmadan, yüksek hava sıcaklığına sahip bölgelerde, ağır trafik koşullarına, SBS modifikasyonuna göre daha ekonomik olarak direnç gösterebileceği tespit edilmiştir.
Destekleyen Kurum
Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (FÜBAP)
Teşekkür
Yazarlar, MF.19.17 numaralı Performans Projesine verdikleri destek için Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (FÜBAP) Koordinasyon Birimi'ne teşekkür eder. B. V. K., fikir sahibi, Y.E. deneyleri gerçekleştirdi B. V. K. ve M.Y. sonuçları yorumladı, Y.E., makaleyi yazdı.
Kaynakça
- [1] Meyer RF, Witt W. Definition and world resources of natural bitumens. U.S. Geological Survey Bulletin 1990; 1-14.
- [2] Shi X, Cai L, Xu W, Fan J, Wang X. Effects of nano-silica and rock asphalt on rheological properties of modified bitumen. Constr Build Mater 2018; 161: 705-714.
- [3] He R, Zheng S, Chen H, Kuang D. Investigation of the physical and rheological properties of Trinidad lake asphalt modified bitumen. Constr Build Mater 2019; 203: 734-739.
- [4] Huang W, Xu G. Anti-rutting performance analysıs of asphalt mixture with different natural asphalt. Blucher Mechanical Engineering Proceedings 2012; 1(1): 4755-4759.
- [5] Aflaki S, Tabatabaee N. Proposals for modification of Iranian bitumen to meet the climatic requirements of Iran. Constr Build Mater 2009; 23: 2141-2150.
- [6] Ameri M, Mansourian A, Ashani SS, Yadollahi G. Technical study on the Iranian Gilsonite as an additive for modification of asphalt binders used in pavement construction. Constr Build Mater 2010; 25: 1379-1387.
- [7] Erdoğan Yamaç Ö, Yılmaz M, Kök B.V. Effects of the combined use of styrene-butadiene-styrene and gilsonite in bitumen modification on the stiffness and thermal sensitivity of bitumens. Turkish Journal of Science and Technology 2018; 13(1): 77-85.
- [8] Kök BV, Yilmaz M, Guler M. Evaluation of high temperature performance of SBS+ Gilsonite modified binder. Fuel 2011; 90(10): 3093-3099.
- [9] Erkuş Y, Kök B.V, Yilmaz M. Effects of graphite on rheological and conventional properties of bituminous binders. International Journal of Pavement Research and Technology 2017; 10(4): 315-321.
- [10] Saoula S, Soudani K, Haddadi S, Munoz ME, Santamaria A. Analysis of the rheological behavior of aging bitumen and predicting the risk of permanent deformation of asphalt. Materials Sciences and Applications 2013; 4: 312-318.
- [11] Rasmussen RO, Lytton RL, Chang GK. Method to predict temperature susceptibility of an asphalt binder. Journal of Materials in Civil Engineering 2002; 14(3): 246-252.
- [12] McLeod NW. Asphalt cements: pen-vis number and its application to moduli of stiffness. J Test Eval 1976; 4(4): 275-282.