Meslek yüksekokullarının temel amaçlarından birisi, kamu ve özel sektör ihtiyaçlarına uygun olarak, teorik
bilgisi ve pratik tecrübesiyle mesleki yetkinlikleri kazanmış, tekniker statüsünde, nitelikli elemanlar
yetiştirmektir. Sanayici en az teorik bilgi kadar pratik tecrübeyi de öncelikli tercih olarak görmektedir. Tek
başına teorik bilgi sanayici için bir anlam ifade etmemektedir. Yapılmış olan çalışmanın temel amacı da bu
problemin çözümüne katkı sağlayacak şekilde öğrencilerimize henüz okuldayken fabrika ortamını yaşatarak
pratik tecrübe kazandırma yoluyla özgüvenlerini ve tercih edilebilirliklerini artırmaktır. Bu çalışmada,
öğrencilerimizin fabrika ortamına hazırlanmasına katkı sağlamak amacıyla meslek yüksekokullarındaki
Otomasyon Sistemleri derslerinde gösterilen ve sanayide her alanda kullanılan PLC’li sistemlerin minyatür bir
örneği uygulamalı eğitim ve öğretim seti olarak gerçeklenmiştir.
As it is well known the fundamental goal of vocational high schools is to train and educate people, called
qualified technician, who is donated with technical and theoretical background required by the public and private
institutions and industries. The industry needs practical ability as priority at least like theoretical knowledge.
Only theoretical knowledge does not mean anything for the industry. The fundamental aim of this study is also
to support the solution of this problem by the way of giving the advantage of practical applications at the school
like providing a factory atmosphere using the proposed experimental set. These practical applications will
improve the self-confidence and selectibility of students. With this study, a prototype experimental set of
Programmable Logic Controller (PLC), which is used in the industry, has been set up to prepare a factory
atmosphere in the laboratory for the students implemented in the laboratories of automation systems course.
Other ID | JA86GH23TE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2016 |
Submission Date | March 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 28 Issue: 1 |