Research Article
BibTex RIS Cite

YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA KALİTE VE AKREDİTASYON: MÜHENDİSLİK EĞİTİM PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 114 - 149, 23.06.2019

Abstract

Küreselleşen dünya ile birlikte her alanda olduğu gibi eğitim alanında da özellikle yükseköğretimde ulusal düzeyde hatta uluslararası düzeyde kalitenin oluşturulması kaçınılmaz bir hal almıştır. Verimlilik ve kalitenin önem arz ettiği tüm alanlarda olduğu gibi akreditasyon, yükseköğretim kurumlarında da kalite güvencesi ve rantabiliteyi elde etmek için kullanılan araçlardan biri haline gelmiştir. Bu sebeple pek çok ülkede eğitim kurumları kaliteyi yakalamak adına çeşitli akreditasyon çalışmaları yürütmektedir.
Bu çalışmada yükseköğretim kurumlarında kalite kavramı, akreditasyonum önemi, gerekliliği ve tüm paydaşlar açısından faydaları üzerinde durulmuştur. Akabinde eğitim kurumlarının akreditasyon süreci ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Türk yükseköğretim kurumlarımda kalite ve akreditasyon çalışmalarının tarihsel gelişimi incelenmiştir. Son olarak da Mühendislik Eğitim Programlarının değerlendirilmesini yapan Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) hakkında bilgiler verilmiş ve Mühendislik Eğitim programlarının akreditasyon açısından mevcut durumu incelenmiştir.

References

  • AKTAN, C.C.; Gencel, U., (2007), Yüksek Öğretimde Akreditasyon, http://www.canaktan.org/egitim/akreditasyon/aktan-akredit.pdf, Erişim tarihi: 30 Mayıs 2018.
  • AKREDİTASYONLİSTESİ,http://www.mudek.org.tr/tr/akredit/akredite2018.shtm, erişim tarihi: 03.Ocak 2019.
  • ARTUGAL, S. M., (2010). Mühendislik Eğitiminde Toplam Kalite Yönetimi ve Metalürji ve Malzeme Mühendisliği Bölümündeki ABET Uygulamaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • BAKİOĞLU, A. ve Baltacı, R., (2000). Üniversitede Akreditasyon ve Düşünceler, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi, 13, 39-47.
  • BAŞTÜRK, M.A., (2001). Uygunluk Değerlendirmesi Hizmetlerinde Güvenilirlik ve Uluslararası Yapılanma, Tesisat Mühendisliği, 63, 67-76.
  • BAYINDIR, S. K., EFE, Y. S., Başer, M. (2018). Hemşirelik Eğitiminde Akreditasyon. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 17-23.
  • CEYLAN, M., (2009). Türkiye’de Kalite Akreditasyonu ve Türkak, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • ÇAĞLAR, İ. ve KILIÇ, S., (2011). Kalite Güvence Standartları, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • ÇELİK O. ve GÜRDAL, K. (1999). Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışları ve Akreditasyon (Eşdeğerleme) Standartları, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi,1(3),45-68.
  • DOĞAN, İ. (1999). Eğitimde Kalite ve Akreditasyon Sorunu: Eğitim Fakülteleri Üzerine Bir Deneme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 5 (4), 503-519
  • ERKUŞ, L., (2009). Eğitim Fakültelerinin Akreditasyon Sürecine Hazır Olma Durumuna İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • ERKUŞ, L., ve ÖZDEMIR, S. M. (2010). Eğitim Fakültelerinin Akreditasyon Sürecine Hazır Olma Durumuna İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Çukurova University Faculty of Education Journal, 38(3).
  • EUROPEAN UNIVERSITY ASSOCIATION (2018) “EUA Members Directory” http://www.eua.be/about/members-directory?country=212&p=1, Erişim tarihi:15 Nisan 2018.
Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 114 - 149, 23.06.2019

Abstract

References

  • AKTAN, C.C.; Gencel, U., (2007), Yüksek Öğretimde Akreditasyon, http://www.canaktan.org/egitim/akreditasyon/aktan-akredit.pdf, Erişim tarihi: 30 Mayıs 2018.
  • AKREDİTASYONLİSTESİ,http://www.mudek.org.tr/tr/akredit/akredite2018.shtm, erişim tarihi: 03.Ocak 2019.
  • ARTUGAL, S. M., (2010). Mühendislik Eğitiminde Toplam Kalite Yönetimi ve Metalürji ve Malzeme Mühendisliği Bölümündeki ABET Uygulamaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • BAKİOĞLU, A. ve Baltacı, R., (2000). Üniversitede Akreditasyon ve Düşünceler, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi, 13, 39-47.
  • BAŞTÜRK, M.A., (2001). Uygunluk Değerlendirmesi Hizmetlerinde Güvenilirlik ve Uluslararası Yapılanma, Tesisat Mühendisliği, 63, 67-76.
  • BAYINDIR, S. K., EFE, Y. S., Başer, M. (2018). Hemşirelik Eğitiminde Akreditasyon. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 17-23.
  • CEYLAN, M., (2009). Türkiye’de Kalite Akreditasyonu ve Türkak, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • ÇAĞLAR, İ. ve KILIÇ, S., (2011). Kalite Güvence Standartları, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • ÇELİK O. ve GÜRDAL, K. (1999). Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışları ve Akreditasyon (Eşdeğerleme) Standartları, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi,1(3),45-68.
  • DOĞAN, İ. (1999). Eğitimde Kalite ve Akreditasyon Sorunu: Eğitim Fakülteleri Üzerine Bir Deneme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 5 (4), 503-519
  • ERKUŞ, L., (2009). Eğitim Fakültelerinin Akreditasyon Sürecine Hazır Olma Durumuna İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • ERKUŞ, L., ve ÖZDEMIR, S. M. (2010). Eğitim Fakültelerinin Akreditasyon Sürecine Hazır Olma Durumuna İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Çukurova University Faculty of Education Journal, 38(3).
  • EUROPEAN UNIVERSITY ASSOCIATION (2018) “EUA Members Directory” http://www.eua.be/about/members-directory?country=212&p=1, Erişim tarihi:15 Nisan 2018.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yunus Özçiçek This is me

Arzu Karaca

Publication Date June 23, 2019
Submission Date February 11, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Özçiçek, Y., & Karaca, A. (2019). YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA KALİTE VE AKREDİTASYON: MÜHENDİSLİK EĞİTİM PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 114-149.