Child marriage or early marriage refers to the marriage of an individual under 18 years of age. Today, child marriage has been an important problem in the context of human trafficking. As a matter of fact, children are sold to adults in different countries, sometimes by force, sometimes with the consent of their families in human trafficking. Individuals who are married at an early age are deprived of their childhood, are prevented from continuing their education and maybe under a heavy workload. In this process, campaigns have been carried out by many international organizations in order to end marriage at an early age. The United Nations Children's Aid Fund (UNICEF) is one of them. In this study, 6 public service announcements prepared by UNICEF to prevent child marriages were examined by using the semiotic analysis method. As a result of the study, it was seen that public service announcements aim to raise awareness about the size of child marriage by bringing statistical data to the forefront. On the other hand, it was found that children could not live their childhood due to child marriage and experienced health problems as a result of child marriages were tried to be drawn attention.
Çocuk evliliği veya bir diğer adıyla erken yaşta evlilik, 18 yaşın altındaki bir bireyin evlendirilmesini ifade etmektedir. İnsan ticareti boyutunda değerlendirildiğinde ise çocuk evlilikleri günümüzde önemli bir sorun olarak ortaya çıkmaktadır. Nitekim insan ticaretinde çocuklar kimi zaman zorla, kimi zaman da ailelerinin rızası alınarak farklı ülkelerde bulunan yetişkinlere satılmaktadır. Erken yaşta evlendirilen bireyler, çocukluk dönemlerini yaşamaktan mahrum olmakta, eğitimlerini sürdürmeleri engellenmekte ve ağır iş yükü altına girebilmektedir. Bu süreçte erken yaşta evliliğe son vermek amacıyla pek çok uluslararası kuruluş tarafından kampanyalar yürütülmektedir. Kampanya yürüten bu kurumların başında da Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu (UNICEF) gelmektedir. Çalışmada insan ticareti sonucu meydana gelen çocuk evliliklerini önlemeye yönelik UNICEF tarafından hazırlanan altı kamu spotu reklamı, göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak ele alınmıştır. Çalışma sonucunda, kamu spotu reklamlarında genel olarak istatistiki verilerin ön plana çıkarılarak çocuk evliliğinin büyüklüğü konusunda farkındalık oluşturulmasının amaçlandığı görülmektedir. Diğer yandan çocuk evliliği nedeniyle çocukların çocukluk dönemlerini yaşayamadıklarına ve çocuk evlilikleri sonucunda yaşanan sağlık sorunlarına da dikkat çekilmeye çalışıldığı ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2020 |
Submission Date | August 30, 2019 |
Acceptance Date | April 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |