This study aims to explain the handling of the phenomena of immigration and the life of migrants in Portugal textbooks. Textbooks are one of the indispensable basic and classical materials of education in transmitting knowledge to students. For this reason, educators generally use printed textbooks in the classroom to communicate with students. Without a textbook, it is difficult to establish healthy communication between the teacher and the students. For this reason, while textbooks guide the teachers about the information that they are about to transfer, it gives students effective clues about how they are going to acquire this information.
In this study, the treatment of migration and immigration in history textbooks taught in Portugal was analyzed. Firstly, the current history textbooks in the Portuguese National Library were procured and the chapters on migration and immigration in the textbooks were identified through document analysis method. Through the concepts such as migration, immigration and immigrants in these chapters, the lives of immigrants at home country and abroad and how they are reflected in the textbooks were analyzed. In this context, all of the history textbooks starting from primary education to the last year of high school were scanned and subjected to detailed analysis.
This work was supported by the COST Action CA20107 “Connecting Theory and Practical Issues of Migration and Religious Diversity" (COREnet).
This work was supported by the COST Action CA20107 “Connecting Theory and Practical Issues of Migration and Religious Diversity" (COREnet).
Bu çalışmanın amacı Portekiz ders kitaplarında göç olgusunun ve göçmenlerin yaşamının nasıl ele alındığını açıklamaktır. Ders kitapları öğrenciye bilgi aktarmada eğitimin vazgeçilmez temel ve klasik materyallerinden birisidir. Bunun için eğiticiler sınıflarda öğrenci ile iletişimde çoğunlukla basılı ders kitaplarını kullanmaktadırlar. Bir dersin kitabı olmadan, öğretmen ve öğrenciler arasında sağlıklı bir iletişim kurmak zordur. Bunun için ders kitapları öğretmenleri aktaracağı bilgi hakkında yönlendirirken, öğrencileri bilgiyi nasıl elde edecekleri konusunda etkili ip uçları vermektedir.
Bu çalışmada Portekiz’de okutulmakta olan tarih ders kitaplarında göç ve göçmenlik konusunun ele alınışı incelenmiştir. İlk olarak Portekiz Milli Kütüphanesinde bulunan güncel tarih ders kitapları temin edilmiş ve doküman inceleme yöntemi ile kitaplarda geçen göçmen ve göçmenlik ile ilgili bölümler tespit edilmiştir. Tespit edilen bu bölümlerdeki göç, göçmenlik ve göçmen gibi kavramlar üzerinden göçmenlerin yurt içi ve yurt dışındaki yaşamları ve bunlara bakışın ders kitaplarına nasıl yansıdığı analiz edilmiştir. Bu kapsamda ilköğretimden lise son sınıfa kadar olan tüm tarih ders kitapları taranarak detaylı bir analize tabi tutulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2023 |
Submission Date | February 9, 2023 |
Acceptance Date | December 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |