In this study, it was aimed to measure the perceptions of people living in Gaziantep towards seafood consumption and to determine whether these perceptions change according to socio-cultural characteristics. In the study, it was compared whether there was a difference in the attitudes of individuals living in Gaziantep according to demographic variables such as age, gender, education level, income status. Within the scope of the research, a questionnaire was applied to 400 people residing in Gaziantep with the convenience sampling method. The questionnaire consists of 22 questions and 3 parts. In the first part, age, gender, education level etc. There are 6 demographic questions such as In the second part, there are 5 questions about fish consumption habits. In the third part, there are 11 questions that measure the attitude towards seafood. The scale in question was prepared as a 5-point Likert (Strongly Disagree, Disagree, Undecided, Agree, Strongly Agree). The data obtained in the study were obtained online. As a result of the research, the effect of age, education level and income status on seafood consumption is significant; On the other hand, it was concluded that there was no significant effect of gender, country and life expectancy in the province on seafood consumption.
Bu araştırmada Gaziantep’te yaşayan insanların deniz ürünleri tüketimine karşı algılarının ölçülerek bu algıların sosyo-kültürel özelliklere göre değişip değişmediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada Gaziantep’te yaşayan bireylerin yaş, cinsiyet, eğitim durumu, gelir durumu gibi demografik değişkenlere göre deniz ürünlerine karşı tutumunda farklılık olup olmadığı karşılaştırılmıştır. Araştırma kapsamında kolayda örnekleme yöntemi ile Gaziantep’te ikamet eden 400 kişiye anket uygulanmıştır. Anket 22 sorudan ve 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde yaş, cinsiyet, eğitim durumu vs. gibi 6 adet demografik sorular bulunmaktadır. İkinci bölümde 5 adet balık tüketim alışkanlıklarına yönelik sorular yer almaktadır. Üçüncü bölümde ise deniz ürünlerine yönelik tutumu ölçen 11 soru vardır. Söz konusu ölçek 5’li Likert (Kesinlikle Katılmıyorum, Katılmıyorum, Kararsızım, Katılıyorum, Kesinlikle Katılıyorum) şeklinde hazırlanmıştır. Çalışmada elde edilen veriler online olarak temin edilmiştir. Araştırma sonucunda yaş, eğitim durumu ve gelir durumunun deniz ürünleri tüketimi üzerine etkisinin anlamlı olduğu; buna karşın cinsiyet, memleket ve ildeki yaşam süresinin deniz ürünleri tüketimi üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2023 |
Submission Date | April 20, 2022 |
Acceptance Date | December 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.