Özel
beden eğitimi ve spor aktiviteleri doğru planlandığında zihinsel yetersizliği
olan çocuklar için yaşam kalitesini doğrudan etkileme gücüne sahip etkili bir
mekanizmadır. Zihinsel yetersizlik ile ilgili olarak tıbbi ve eğitsel tanılama
söz konusudur. İlk olarak tıbbi tanı konulmakta ve ailelere bu durumu doktorlar
açıklamakta bunun yanında çeşitli yönlendirmeler yapabilmektedirler. Dolayısıyla aileyi yönlendirme gücüne sahip
olan doktorların beden eğitimi ve sporla ilişkili olarak farkındalık düzeyleri
önem arz etmektedir. Bu araştırma kapsamında,
tıp fakültelerinde öğrenim görmekte olan doktor adaylarının zihinsel
engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalıklarının farklı
değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunu 2016-2017
akademik yılı Cumhuriyet, Gaziantep ve Marmara Üniversiteleri Tıp Fakültesinde
öğrenim gören gönüllülük esası ile seçilmiş 124’ü kadın, 92’si erkek toplam 216
öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar
tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, İlhan ve Esentürk (2015)
tarafından geliştirilen, “Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik
Farkındalık Ölçeği (ZEBSEYFÖ)” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde
SPSS 21 for Windows paket programı kullanılmıştır. Sosyodemografik özellikler
bakımından farkındalık düzeyleri arasındaki farklılığı belirlemek amacıyla
normal dağılım göstermeyen veriler için nonparametrik testlerden “Mann Whitney
U” ve “Kruskal-Wallis Testleri”; betimsel istatistiklerden yüzde dağılımları,
aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmış ve anlamlılık düzeyi
0,05 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda doktor adaylarının yüksek düzeyde
bir farkındalığa sahip oldukları belirlenmiştir. Erkek ve kadın doktor
adaylarının farkındalık düzeyleri birbirine yakınlık göstermektedir. Düzenli
olarak fiziksel etkinlik yapan ve engelli bir yakını bulunan doktor adaylarının
farkındalıkları yüksek olsa da gruplar arasında anlamlı bir farklılığa
rastlanmamıştır. Bunun yanında doktor adaylarının aldıkları lisans eğitim
düzeyleri kapsamında sınıf düzeyleri arttıkça farkındalıklarının da arttığı
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Engellilerde Spor |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | July 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.