Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of 12-week Training Program on Attention Levels of Racket Athletes

Year 2019, Volume: 4 Issue: 4, 471 - 479, 18.12.2019
https://doi.org/10.31680/gaunjss.638294

Abstract

Sporda sahip olunan performansın en iyi şekilde
sergilenebilmesinde dikkat ve karar verme stratejileri önemli rol oynayan iki
unsurdur. Bu nedenle raket sporları ile uğraşan üniversite öğrencilerinin 12
haftalık antrenman programının dikkat düzeyleri üzerine etkisi çalışmanın
amacını oluşturmaktadır. Çalışmaya Araştırmaya 18-25 yaş arasında olan 70
katılımcı gönüllü olarak katılmıştır. Gönüllüler masa tenisi grubu (MTG, n=25),
badminton grubu (BG, n=23) ve tenis grubu (TG, n=22) olmak üzere 3 gruba
ayrılmıştır. katılımcılara 12 haftanın öncesinde ve sonrasında dikkat testi
uygulandı. Tüm gruplara 12 hafta boyunca haftanın 3 günü egzersiz programı
uygulandı. Çıkan sonuçlar SPSS paket programı ile analiz edildi. Buna göre üç
grubunda ön test – son test verileri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark
vardır (p<0.05). Gruplar arası karşılaştırmada ise 3 grup arasında fark
gözlenmedi (p>0.05). Sonuç olarak, bu çalışmada uygulanan 12 haftalık
egzersiz programının dikkat üzerine olumlu etkisinden söz etmek mümkündür.

References

  • Asan R. Sekiz haftalık masa tenisi egzersizinin 9-13 yaş arası çocuklarda dikkat üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, 2011.
  • Brieckamp R, Zillmer E. The d2 test of attention. Seattle, Washington: Hogrefe & Huber Publishers 1998.
  • Çağlar E, Koruç Z. D2 dikkat testinin sporcularda güvenirliği ve geçerliği. Spor Bilimleri Dergisi 2006;17(2):58-80.
  • Chang YK, Labban, JD, Gapin, JI, Etnier JL. The effects of acute exercise on cognitive performance: a meta-analysis. Brain Research 2012;1453:87-101
  • Chen W, Zhang Z, Callaghan B, LaChappa L, Chen M, He Z. Acute effects of aerobic physical activities on attention and concentration in school-aged children. Biomed J Sci & Tech Res 2017;1(5):1-8.
  • Fontani G, Lodi L, Felici A, Migliorini S, Corradeschi F. Attention in athletes of high and low experience engaged in different open skill sports. Perceptual and Motor Skills 2006;102(3):791-805.
  • Gallotta MC, Guidetti L, Franciosi E, Emerenziani GP, Bonavolonta V, Baldari C. Effects of varying type of exertion on children's attention capacity. Medicine and science in sports and exercise 2012;44(3):550-555.
  • Hillman CH, Pontifex MB, Raine LB, Castelli DM, Hall EE, Kramer AF. The effect of acute treadmill walking on cognitive control and academic achievement in preadolescent children. Neuroscience 2009;159:1044-54.
  • Jerzy S, Paweł W, Janusz Z, Tomasz N, Mariusz B. Structure of coordination motor abilities in male basketball players at different levels of competition. Polish Journal of Sport and Tourism 2015;21(4):234-39.
  • Kartal R, Dereceli Ç, Kartal A. Eskrim sporu yapan ve yapmayan 10-12 yaş arası çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi 2016;3(2):82-88.
  • Kioumourtzoglou E, Derri V, Tzetzls G, Theodorakis Y. Cognitive, perceptual, and motor abilities in skilled basketball performance. Perceptual and motor skills 1998;86(3):771-786.
  • Kumartasli M, Baştuğ G. Examination of attention levels of athletes who do Taekwondo, Karate and Muaythai. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health 2010;10(2).
  • LaGarde G, Doyon J, Brunet A. Memory and executive dysfunctions associated with acute posttraumatic stress disorder. Psychiatry Research 2010;177(1-2):144-49.
  • Memmert D, Simons DJ, Grimme T. The relationship between visual attention and expertise in sports. Psychology of Sport and Exercise 2009;10(1):146-51.
  • Özdemir M, Üniversiteli sporcu ve sporcu olmayan öğrencilerin dikkat seviyelerinin araştırılması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek lisans Tezi, 1990.
  • Schefke T, Gronek P. Improving attentional processes in sport: defining attention, attentional skills and attention types. Studies in Physical Culture & Tourism 2010;17(4).
  • Sevim Y. Antrenman bilgisi. Nobel Yayın Dağıtım 2007.
  • Singer RN, Cauraugh JH, Tennant LK, Murphey M. Attention and distractors:Considerations for enhancing sport performances. International Journal of Sport Psychology 1991;22(2):95-114.
  • Solso RL, Maclin MK, Maclin OH. Bilişsel Psikoloji (Çev. A. Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitabevi Yayınları 2007.
  • Tunç A, Golf sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, 2013.
  • Vanhelst J, Béghin L, Duhamel A, Manios Y, Molnar D, De Henauw S, Gottrand F. Physical activity is associated with attention capacity in adolescents. The Journal of Pediatrics 2016;168:126-131.
  • Verburgh L, Königs M, Scherder EJ, Oosterlaan J. Physical exercise and executive functions in preadolescent children, adolescents and young adults: a meta-analysis. British Journal of Sports Medicine 2014;48(12):973–79.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 4, 471 - 479, 18.12.2019
https://doi.org/10.31680/gaunjss.638294

Abstract

References

  • Asan R. Sekiz haftalık masa tenisi egzersizinin 9-13 yaş arası çocuklarda dikkat üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, 2011.
  • Brieckamp R, Zillmer E. The d2 test of attention. Seattle, Washington: Hogrefe & Huber Publishers 1998.
  • Çağlar E, Koruç Z. D2 dikkat testinin sporcularda güvenirliği ve geçerliği. Spor Bilimleri Dergisi 2006;17(2):58-80.
  • Chang YK, Labban, JD, Gapin, JI, Etnier JL. The effects of acute exercise on cognitive performance: a meta-analysis. Brain Research 2012;1453:87-101
  • Chen W, Zhang Z, Callaghan B, LaChappa L, Chen M, He Z. Acute effects of aerobic physical activities on attention and concentration in school-aged children. Biomed J Sci & Tech Res 2017;1(5):1-8.
  • Fontani G, Lodi L, Felici A, Migliorini S, Corradeschi F. Attention in athletes of high and low experience engaged in different open skill sports. Perceptual and Motor Skills 2006;102(3):791-805.
  • Gallotta MC, Guidetti L, Franciosi E, Emerenziani GP, Bonavolonta V, Baldari C. Effects of varying type of exertion on children's attention capacity. Medicine and science in sports and exercise 2012;44(3):550-555.
  • Hillman CH, Pontifex MB, Raine LB, Castelli DM, Hall EE, Kramer AF. The effect of acute treadmill walking on cognitive control and academic achievement in preadolescent children. Neuroscience 2009;159:1044-54.
  • Jerzy S, Paweł W, Janusz Z, Tomasz N, Mariusz B. Structure of coordination motor abilities in male basketball players at different levels of competition. Polish Journal of Sport and Tourism 2015;21(4):234-39.
  • Kartal R, Dereceli Ç, Kartal A. Eskrim sporu yapan ve yapmayan 10-12 yaş arası çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi 2016;3(2):82-88.
  • Kioumourtzoglou E, Derri V, Tzetzls G, Theodorakis Y. Cognitive, perceptual, and motor abilities in skilled basketball performance. Perceptual and motor skills 1998;86(3):771-786.
  • Kumartasli M, Baştuğ G. Examination of attention levels of athletes who do Taekwondo, Karate and Muaythai. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health 2010;10(2).
  • LaGarde G, Doyon J, Brunet A. Memory and executive dysfunctions associated with acute posttraumatic stress disorder. Psychiatry Research 2010;177(1-2):144-49.
  • Memmert D, Simons DJ, Grimme T. The relationship between visual attention and expertise in sports. Psychology of Sport and Exercise 2009;10(1):146-51.
  • Özdemir M, Üniversiteli sporcu ve sporcu olmayan öğrencilerin dikkat seviyelerinin araştırılması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek lisans Tezi, 1990.
  • Schefke T, Gronek P. Improving attentional processes in sport: defining attention, attentional skills and attention types. Studies in Physical Culture & Tourism 2010;17(4).
  • Sevim Y. Antrenman bilgisi. Nobel Yayın Dağıtım 2007.
  • Singer RN, Cauraugh JH, Tennant LK, Murphey M. Attention and distractors:Considerations for enhancing sport performances. International Journal of Sport Psychology 1991;22(2):95-114.
  • Solso RL, Maclin MK, Maclin OH. Bilişsel Psikoloji (Çev. A. Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitabevi Yayınları 2007.
  • Tunç A, Golf sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, 2013.
  • Vanhelst J, Béghin L, Duhamel A, Manios Y, Molnar D, De Henauw S, Gottrand F. Physical activity is associated with attention capacity in adolescents. The Journal of Pediatrics 2016;168:126-131.
  • Verburgh L, Königs M, Scherder EJ, Oosterlaan J. Physical exercise and executive functions in preadolescent children, adolescents and young adults: a meta-analysis. British Journal of Sports Medicine 2014;48(12):973–79.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sports Medicine
Journal Section Hareket ve Antrenman Bilimleri
Authors

Yeliz Doğru 0000-0003-2358-3782

Publication Date December 18, 2019
Submission Date October 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Doğru, Y. (2019). The Effect of 12-week Training Program on Attention Levels of Racket Athletes. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 471-479. https://doi.org/10.31680/gaunjss.638294

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.