Research Article
BibTex RIS Cite

Rekreasyonel Faaliyet Olarak Fiziksel Aktivitelerin Otizmli Çocuklarda Sosyal İletişime Yönelik Etkileri

Year 2020, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 9, 23.03.2020
https://doi.org/10.31680/gaunjss.689747

Abstract

Bu araştırma, rekreasyonel faaliyet olarak fiziksel aktivitenin otizm spektrum bozukluğu özelliği gösteren çocuklar üzerindeki sosyal etkilerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Mevcut araştırmanın örneklemini 2019-2020 yılları içerisinde ilinde Samsun Engelliler ve Dezavantajlılar Biriminde kayıtlı olan otizmli çocukların ebeveynleri ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim alan otizmli çocukların aileleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise benzer gelişimsel düzeyde oldukları tıbbi raporlarda ifade edilen ve araştırmada kullanılan ölçeği cevaplamaya gönüllü 100 otizmli çocuğun ebeveyni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Avcıoğlu (2007) tarafından geliştirilen “Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda rekreasyonel faaliyet olarak fiziksel aktiviteye katılan otizmli çocuklarla sportif faaliyetlere katılmayan otizmli çocukların sosyalleşmeleri arasında farklılıklar bulunduğu belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre fiziksel aktiviteye katılan otizmli çocukların spor yapmayan otizmli çocuklardan daha fazla sosyalleşme göstermektedir. Araştırmada sporun otizmli çocukların sosyalleşmelerinde farklılık oluşturduğu hipotezinin doğrulandığı görülmektedir. Fiziksel aktivite yapma durumu incelendiğinde tüm alt boyutlarda fiziksel aktiviteye katılanların lehine anlamlı fark olduğu görülmektedir (p<0,05). Sonuç olarak rekreasyonel faaliyet olarak fiziksel aktivitelere katılan ve fiziksel aktivitelere katılmayan otizmli çocukların sosyalleşme düzeylerini karşılaştırmalı olarak inceleyen bu çalışmada; fiziksel aktivitelerin sosyalleşme, temel sosyal beceri, temel iletişim becerisi, grupla iş yapma becerisi ve kendini kontrol edebilme becerileri açısından olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Avcıoğlu, H. (2007). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Aydın, A. (2008). Otizmde ilk adım, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Blake, J. (1996). Opening doors: Integration of persons with a disability in organized children's camping in Canada. Journal of leisurability-ontario. 23, 3-10.
  • Çalışkan, E., Şirinkan, A., Erciş, S., Saraçoğlu, N., Akoğuz, N. (2008). Engelli çocuğu olan ailelerin beden eğitimi ve spor etkinlikleri hakkındaki görüşleri. 10. Uluslararası spor bilimleri kongresi poster bildiri uzun özetleri kitabı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Dawson, G., Toth, K., Abbott, R., Osterling, J., Munson, J., Estes, A., & Liaw, J. (2004). Early social attention impairments in autism: Social orienting, joint attention, and attention to distress. Developmental psychology. 40(2), 271.
  • İlhan, L. (2009). Zihinsel engelli çocuğu olan anne-babaların çocuklarının özel eğitimleri sürecinde beden eğitimi ve spor etkinliklerine yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Niğde üniversitesi beden eğitimi ve spor bilimleri dergisi. 3(1), 38-48.
  • Karaküçük, S. (2012). Terapatik rekreasyon. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel irade algı çerçevesinde bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Korkmaz, Ö. (2004). Müzik öğretmenlerinin motivasyon kaynakları ve mesleki tükenmişlikleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Özbey, Ç. (2005). Otizm ve otistik çocukların eğitimi: Yalnızlık ülkesine yolculuk. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Özoğlu, S.Ç. (1997). Spor psikolojisi ve gelişmeler, I. Uluslararası spor psikolojisi sempozyumu, Bağırgan Yayımevi, 52.
  • Perrin, B. (1992). Community recreation for all: How to include persons with disabilities in regular leisure and recreation. Journal of leisurability. 19(4), 28-36.
  • Sucuoğlu, B. (2009). Otizm ve otistik bozukluğu olan çocuklar. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 9, 23.03.2020
https://doi.org/10.31680/gaunjss.689747

Abstract

References

  • Avcıoğlu, H. (2007). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Aydın, A. (2008). Otizmde ilk adım, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Blake, J. (1996). Opening doors: Integration of persons with a disability in organized children's camping in Canada. Journal of leisurability-ontario. 23, 3-10.
  • Çalışkan, E., Şirinkan, A., Erciş, S., Saraçoğlu, N., Akoğuz, N. (2008). Engelli çocuğu olan ailelerin beden eğitimi ve spor etkinlikleri hakkındaki görüşleri. 10. Uluslararası spor bilimleri kongresi poster bildiri uzun özetleri kitabı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Dawson, G., Toth, K., Abbott, R., Osterling, J., Munson, J., Estes, A., & Liaw, J. (2004). Early social attention impairments in autism: Social orienting, joint attention, and attention to distress. Developmental psychology. 40(2), 271.
  • İlhan, L. (2009). Zihinsel engelli çocuğu olan anne-babaların çocuklarının özel eğitimleri sürecinde beden eğitimi ve spor etkinliklerine yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Niğde üniversitesi beden eğitimi ve spor bilimleri dergisi. 3(1), 38-48.
  • Karaküçük, S. (2012). Terapatik rekreasyon. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel irade algı çerçevesinde bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Korkmaz, Ö. (2004). Müzik öğretmenlerinin motivasyon kaynakları ve mesleki tükenmişlikleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Özbey, Ç. (2005). Otizm ve otistik çocukların eğitimi: Yalnızlık ülkesine yolculuk. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Özoğlu, S.Ç. (1997). Spor psikolojisi ve gelişmeler, I. Uluslararası spor psikolojisi sempozyumu, Bağırgan Yayımevi, 52.
  • Perrin, B. (1992). Community recreation for all: How to include persons with disabilities in regular leisure and recreation. Journal of leisurability. 19(4), 28-36.
  • Sucuoğlu, B. (2009). Otizm ve otistik bozukluğu olan çocuklar. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Authors

Yener Aksoy 0000-0002-1899-4096

Publication Date March 23, 2020
Submission Date February 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Aksoy, Y. (2020). Rekreasyonel Faaliyet Olarak Fiziksel Aktivitelerin Otizmli Çocuklarda Sosyal İletişime Yönelik Etkileri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.31680/gaunjss.689747

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.