Meslek etiğine sahip, alanında uzman, sorumluluk bilinci yüksek ve aynı zamanda hoşgörü sahibi olan antrenörlerin branşa sundukları olumlu etkilerin yanında, meslek etiği dışında davranan, yeterli donanıma, bilgiye ve beceriye sahip olmayan antrenörler de olumsuz etkilerde bulunabilmektedir. Sporcuların etik dışı davranışlara sahip olan antrenörler tarafından yetiştirilmesi sporda etik kavramını ve anlaşyışını zedeleyebilecek bir durumdur. Çalışmanın amacı, futbol antrenörlerinin meslek etiğine karşı tutum ve davranışlarının incelenmesi ve çıkan sonuçların önerilerle birlikte literature kazandırılmasıdır. Araştırmanın evrenini Muğla ilinde futbol antrenörlük belgesine sahip bireyler, örneklemini ise antrenörlük belgesine sahip olan ve aktif olarak görev yapan veya yapmayan futbol antrenörleri oluşturmaktadır. Çalışmaya veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve antrenörlerin etik kavramına karşı tutum ve davranışlarını ölçmek amacıyla Kayır ve Özbek (2019) tarfından geliştirilen “Antrenörlerin Meslek Etiği Davranışları Ölçeği (AMEDÖ)” kullanılmıştır. Bu doğrultuda Google form üzerinde hazırlanan anket formu aracılığıyla 115 gönüllü katılımcının verilerine ulaşılmıştır. Ölçek puanlarının normal dağılım gösterip göstermediğini anlamak amacıyla basıklık (kurtosis) ve çarpıklık (skewness) analizi, normal dağılım göstermeyen gruplarda gruplar arasındaki farklılıkları test etmek amacıyla kullanılan Kruskal Wallis-H testi ve iki bağımsız grubun karşılaştırması için parametrik olmayan Mann-Whitney U testi kullanımıştır. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet değişkeni açısından kadın antrenörlerin lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Yaş, eğitim düzeyi, antrenörlük kademesi, antrenörlük süresi ve antrenörlük yapılan organizasyon değişkenleri açısından herhangi bir anlamlı farklılığa ulaşılmamıştır.
İlgili araştırma bilimsel etik kurallarına uygun olarak gerçekleştirilmiştir.
TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
1919B012204633
In addition to the positive effects of coaches who have professional ethics, are experts in their field, have a high sense of responsibility and tolerance at the same time, coaches who act outside of professional ethics, who do not have sufficient equipment, knowledge and skills can also have negative effects. The training of athletes by coaches with unethical behaviors is a situation that may damage the concept and understanding of ethics in sports. The aim of the study is to examine the attitudes and behaviors of football coaches towards professional ethics and to provide the results of the study with recommendations and literature. The population of the study consists of individuals who have a football coaching certificate in Muğla province, and the sample consists of football coaches who have a coaching certificate and are actively working or not working. In order to collect data for the study, the personal information form prepared by the researchers and the "Coaches' Professional Ethical Behaviors Scale (AMEDÖ)" developed by Kayır and Özbek (2019) were used to measure the attitudes and behaviors of coaches towards the concept of ethics. In this direction, the data of 115 volunteer participants were obtained through the questionnaire form prepared on Google form. Kurtosis and skewness analysis were used to understand whether the scale scores were normally distributed, Kruskal Wallis-H test was used to test the differences between groups in groups that did not show normal distribution, and nonparametric Mann-Whitney U test was used for the comparison of two independent groups. As a result of the analysis, a significant difference was found in favor of female coaches in terms of gender variable. No significant difference was found in terms of age, education level, coaching level, coaching period and organization of coaching.
1919B012204633
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Authors | |
Project Number | 1919B012204633 |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | November 7, 2023 |
Acceptance Date | December 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 4 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.