Research Article
BibTex RIS Cite

Yetişkin Tenisçilerin Sporda Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 25 - 40, 30.06.2025
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1627740

Abstract

Bu çalışmada yetişkin tenisçilerin sporda motivasyon düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın amacını gerçekleştirmek üzere literatür taraması yapılarak araştırmanın problemine ilişkin bilgiler dahilinde, tenis oynayan yetişkinlerin duygusal öğrenmeleri ve bu ilişkiyi etkileyebileceği düşünülen yaş, cinsiyet, eğitim durumu, kaç yıldır tenis oynadığı, haftada kaç gün tenis oynadığı ve haftada kaç saat tenis oynadığı değişkenlere ilişkin bulgulara ve yorumlarına yer verilmiştir. Araştırmanın evrenini Şanlıurfa ilinde tenis oynayan 18 yaş üstü bireyler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 57 erkek ve 32 kadın olmak üzere toplam 89 tenis oynayan birey oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında yetişkin tenisçilerin sporda motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla Orijinal formu Mallett ve arkadaşları (2007), tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlanması ve güvenilirlik çalışması (Demir, H. 2022) tarafından yapılan “Spor Motivasyon Ölçeği” ve yetişkin tenisçi bireyler hakkında bilgi toplamak için “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırma grubundan elde edilen 89 veri, SPSS 23.00 veri analizi programının kurallarına uygun olarak kodlanmış ve cevapların kaydı yapılmıştır. Verilerin çarpıklık (-,814) ve basıklık (,164) değerlerine bakılarak normal dağılım gösterdiği belirlenmiş ve bu nedenle parametrik testler tercih edilmiştir. Çarpıklık ve basıklık katsayılarının +1 ile -1 arasında olduğu durumlarda normallik varsayımı kabul edilebilir (Hair vd, 2013). Cinsiyet değişkeni için Bağımsız Örneklem t-testi (Independent Samples t Test), yaş, eğitim durumu, kaç yıldır tenis oynadığı, haftada kaç gün tenis oynadığı ve haftada kaç saat tenis oynadığı değişkenleri için tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA) kullanılmıştır. Sonuç olarak çalışmanın istatistik verilerine bakıldığında tenis oynayan yetişkinlerin motivasyon düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Fakat tenis oynama geçmişleri ve süreleri arttıkça ortalamalarında bir yükseklik olduğu gözlemlenmiştir.

Ethical Statement

Bu çalışma ile ilgili etik kurul oluru KIRŞEHİR AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİK KURULU 02.10.2024 tarihli 2024/10/04 raporunda oy birliği kararıyla verilmiştir.

Thanks

Çalışma için veri toplama esnasında anketleri doldurarak destek veren tenis severlere teşekkür ederiz

References

  • Aslan, M. ve Doğan, S. (2020). Dışsal motivasyon, içsel motivasyon ve performans etkileşimine kuramsal bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11 (26), 291-301. DOI: 10.21076/vizyoner.638479.
  • Başar, O. (2014). Türkiye’de Sualtı Hokey Oynayan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Bayrakçeken, S. Oktay, Ö. Samancı ve O. Canpolat, N. (2021). Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının arttırılması: Bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (2), 677-698.
  • Dağ, M. (2022). Temel ve Savaş Beden Eğitimi Dersi Alan Öğrencilerin Spora Katılım Motivasyonları ile Algılanan Empatik ve Sosyal Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitim ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı. Denizli.
  • Dalkıran, O., Aslan, C., Gezer, E. ve Vardar, T. (2016). Sporcu ve Sedanter Öğrencilerin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (13), 224-230. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/makusobed/issue/19445/206893
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi, Nobel Kitapevi, Adana.
  • İ İlhan, L. (2010). Hareketsiz Yaşamlar Kültürü ve Beraberinde Getirdikleri. Verimlilik Dergisi, 1(3), 195-210.
  • Karaç, Y. (2017). Sporcu Eğitim Merkezlerindeki Atletizm Branşı Öğrenci-Sporcuların Başarı Algıları İle Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Karaman, M. (2022). Rekreasyonel Egzersizde Motivasyon ve Motivasyonda Kararlılık Üzerine Karma Bir Çalışma. Doktora Tezi Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. s. 292, Ankara, 1994.
  • Kesler, E. (2020). Elit Güreşçilerde Bilinçli Farkındalık, Sürekli Optimal Performans Duygu Durumu, Spora Katılım Motivasyonu ve Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Kılınç M, Ulucan H, Kaya K. ve Türkçapar Ü. (2011). Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 133- 144.
  • Kirazlı, S. (2022). Takım ve Bireysel Spor ile Uğraşan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yozgat.
  • Pehlivan, Z. (2013). Okullar arası Spor Yarışmalarına Katılanların Sporu Bırakma Ve Devam Etme Nedenleri. Spor Bilimleri Dergisi, 24(3), 209-225. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16374/171328.
  • Sarıca, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Spora Karşı Tutumlarının Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Seker, S.E. (2015). Motivasyon teorisi (Motivation theory). YBS Ansiklopedi, 2(1), 22-26.
  • Sevinç, M.A. (2022). Güneydoğu ve Doğu Anadolu Bölgesi Bölgesel Amatör Futbol Ligi Futbolcularının Ruh Halleri ile Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi Lisan üstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Mardin.
  • Tabachnick and Fidell, (2013) B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Tekeli, Ş. C. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adayları İle Diğer Öğretmen Adaylarının Sosyal Görünüş Kaygısı ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Ünlü, Ü. (2022). Profesyonel Voleybolcuların İmgeleme ve Başarı Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Trabzon.
  • Yıldırım, H. (2020). Elazığ İli Fitness Salonlarında Spor Yapan Kadınların Spora Güdülenmesi. Yüksek Lisans Tezi Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Yıldırım, M. (2017). Üniversite Takımlarında Mücadele Eden Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Yücegök, S. (2017) Farklı Bölümlerde Okuyan Üniversite Öğrencilerin Akademik Tükenmişlik ve Spora Katılım Güdüsü Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (K.S.Ü. Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.

Investigation of Motivation Levels of Adult Tennis Players in Sports Abstract

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 25 - 40, 30.06.2025
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1627740

Abstract

In this study, it is aimed to examine the motivation levels of adult tennis players in sports. Within the scope of the information on the problem of the research by conducting a literature review to realize the purpose of the study, the age, gender, education status, how long tennis has been played, the age at which tennis-playing adults are thought to be able to influence emotional learning and this relationship, they give findings and comments on how many days a week he plays tennis and how many hours a week he plays tennis. The universe of the study is composed of individuals over 18 who play tennis in the province of Sanliurfa. The sample of the study was 57 men and 32 women who played 89 tennis players. In order to determine the level of motivation of adult tennis players in sports in the collection of research data, the original form Mallett and her colleagues (2007) was developed by Turkish language adaptation and reliability study (Iron, H. made by 2022), “Sport Motivation Scale” and “KIS Personal Information Form” was used to gather information about adult tennis players individuals. The 89 data from the research group were coded in accordance with the rules of the SPSS 23.00 data analysis program and the answers were recorded. It was determined that the data showed normal distribution by looking at the distortion (-,814) and pressure (,164) values, and therefore parametric tests were preferred. The assumption of normality is acceptable in cases where the coefficients of distortion and pressure are between +1 and -1 (Hair vd, 2013). Independent Sampling t-test for gender variable (Independent Samples t Test), age, education status, how many years he has played tennis, one-way variance analysis (One Way ANOVA) was used for variables on how many days a week he played tennis and how many hours a week he played tennis. As a result, looking at the statistical data of the study, there was no significant difference in the motivation levels of adults playing tennis. But as their tennis playing history and duration increases, they are on average

References

  • Aslan, M. ve Doğan, S. (2020). Dışsal motivasyon, içsel motivasyon ve performans etkileşimine kuramsal bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11 (26), 291-301. DOI: 10.21076/vizyoner.638479.
  • Başar, O. (2014). Türkiye’de Sualtı Hokey Oynayan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Bayrakçeken, S. Oktay, Ö. Samancı ve O. Canpolat, N. (2021). Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının arttırılması: Bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (2), 677-698.
  • Dağ, M. (2022). Temel ve Savaş Beden Eğitimi Dersi Alan Öğrencilerin Spora Katılım Motivasyonları ile Algılanan Empatik ve Sosyal Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitim ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı. Denizli.
  • Dalkıran, O., Aslan, C., Gezer, E. ve Vardar, T. (2016). Sporcu ve Sedanter Öğrencilerin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (13), 224-230. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/makusobed/issue/19445/206893
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi, Nobel Kitapevi, Adana.
  • İ İlhan, L. (2010). Hareketsiz Yaşamlar Kültürü ve Beraberinde Getirdikleri. Verimlilik Dergisi, 1(3), 195-210.
  • Karaç, Y. (2017). Sporcu Eğitim Merkezlerindeki Atletizm Branşı Öğrenci-Sporcuların Başarı Algıları İle Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Karaman, M. (2022). Rekreasyonel Egzersizde Motivasyon ve Motivasyonda Kararlılık Üzerine Karma Bir Çalışma. Doktora Tezi Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. s. 292, Ankara, 1994.
  • Kesler, E. (2020). Elit Güreşçilerde Bilinçli Farkındalık, Sürekli Optimal Performans Duygu Durumu, Spora Katılım Motivasyonu ve Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Kılınç M, Ulucan H, Kaya K. ve Türkçapar Ü. (2011). Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 133- 144.
  • Kirazlı, S. (2022). Takım ve Bireysel Spor ile Uğraşan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yozgat.
  • Pehlivan, Z. (2013). Okullar arası Spor Yarışmalarına Katılanların Sporu Bırakma Ve Devam Etme Nedenleri. Spor Bilimleri Dergisi, 24(3), 209-225. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16374/171328.
  • Sarıca, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Spora Karşı Tutumlarının Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Seker, S.E. (2015). Motivasyon teorisi (Motivation theory). YBS Ansiklopedi, 2(1), 22-26.
  • Sevinç, M.A. (2022). Güneydoğu ve Doğu Anadolu Bölgesi Bölgesel Amatör Futbol Ligi Futbolcularının Ruh Halleri ile Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi Lisan üstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Mardin.
  • Tabachnick and Fidell, (2013) B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Tekeli, Ş. C. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adayları İle Diğer Öğretmen Adaylarının Sosyal Görünüş Kaygısı ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Ünlü, Ü. (2022). Profesyonel Voleybolcuların İmgeleme ve Başarı Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Trabzon.
  • Yıldırım, H. (2020). Elazığ İli Fitness Salonlarında Spor Yapan Kadınların Spora Güdülenmesi. Yüksek Lisans Tezi Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Yıldırım, M. (2017). Üniversite Takımlarında Mücadele Eden Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Yücegök, S. (2017) Farklı Bölümlerde Okuyan Üniversite Öğrencilerin Akademik Tükenmişlik ve Spora Katılım Güdüsü Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (K.S.Ü. Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Authors

Murat Atasoy 0000-0002-0258-8042

Abdulselam Erdimez 0009-0006-4907-2787

Kazım Kaya 0000-0003-0246-2738

Ahmet Yalçınkaya 0000-0001-9816-3155

Publication Date June 30, 2025
Submission Date February 3, 2025
Acceptance Date May 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Atasoy, M., Erdimez, A., Kaya, K., Yalçınkaya, A. (2025). Yetişkin Tenisçilerin Sporda Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 25-40. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1627740