Objectıve: This study was aimed to evaluate the cyclic fatigue resistance of different glide-path files when the rpm changes in this in vitro study.
Materials and Methods: A total of 80 files were used in this study, 20 from each of the Path File (16.02), Easy path (14.04), HyFlex EDM (15.03) and Trunatomy Glider (17.02) files. 40 files were used at 300 and 500 rpm speeds recommended by the manufacturer, and 40 files were used at 1000 rpm speeds. The files were used in artificial stainless steel canals with a curvature angle of 60°, a curvature radius of 5 mm, and a canal inner diameter of 1 mm, until they failure in the dynamic cyclic fatigue test setup (n=10). The failure time of the files was recorded simultaneously with the video recording system and digital chronometer. The number of rotations the files made until they failure (KKTS) were calculated. To determine the fracture types of the files, 16 broken files were examined with a scanning electron microscope (SEM)(n=2). Data were evaluated using Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis analysis of variance (p<0.05).
Results: The number of rotations and time taken by the files until they failure, both in the 300 and 500 rpm speed groups recommended by the manufacturer and in the 1000 rpm speed group, are listed from high to low as Easy path, Path File, Hyflex EDM, Trunatomy Glider (p<0.005). It was observed that all files failure in a shorter time at 1000 rpm compared to the usage speeds recommended by the manufacturer. Path file was the only file whose number of rotations increased until it failure, according to the usage speed recommended by the manufacturer, at 1000 rpm, ıt was observed that there was no statistically significant difference in the other files (p<0.005).
Conclusion: As a result, the access file used at a higher speed than the manufacturer's instructions reduced the time to fractured, but did not affect the number of cycles until the fracture
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (2021/14 proje numarası)
Amaç: Bu in vitro çalışmanın amacı; farklı giriş yolu eğelerinin kullanım hızı değiştirildiğinde döngüsel yorgunluk dirençlerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada Path File (16.02), Easy path (14.04), HyFlex EDM (15.03) ve Trunatomy Glider (17.02) eğelerinin her birinden 20 tane olmak üzere toplam 80 eğe kullanıldı. 40 eğe üretici firmanın önerdiği 300 ve 500 rpm hızda, 40 eğe ise 1000 rpm hızda, 60°’lik kurvatür açısı, 5 mm kurvatür yarıçapı ve 1 mm kanal iç çapına sahip yapay paslanmaz çelik kanallarda dinamik döngüsel yorgunluk deney düzeneğinde kırılıncaya kadar kullanıldı (n=10). Eğelerin kırılma zamanı video kayıt sistemi ve dijital kronometre ile eş zamanlı kaydedildi ve eğelerin kırılıncaya kadar yaptıkları tur sayıları (KKTS) hesaplandı. Eğelerin kırılma tiplerini belirlemek için 16 adet kırık eğe, taramalı elektron mikroskobu (TEM) ile incelendi (n=2). Veriler; Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Varyans analizi ile değerlendirildi (p<0.05).
Bulgular: Eğelerin döngüsel yorgunluk dirençleri, hem üretici firmanın önerdiği 300 ve 500 rpm hız grubunda hem de 1000 rpm hız grubunda süre ve KKTS açısından yüksekten düşüğe doğru; Easy path, Path File, Hyflex EDM, Trunatomy Glider olarak sıralanmıştır (p<0.005). Bütün eğelerin 1000 rpm hızda üretici firmanın önerdiği kullanım hızlarına göre daha kısa sürede kırıldığı gözlendi. 1000 rpm hızda üretici firmanın önerdiği kullanım hızına göre KKTS’si artan tek eğe Path File idi, diğer eğelerde istatistiksel olarak anlamlı farklılık oluşmadığı gözlendi (p<0.005).
Sonuç: Giriş yolu eğelerinin üretici talimatından daha yüksek hızda kullanılmaları kırılana kadar geçen süreyi azaltırken, döngü sayısını etkilememektedir.
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (2021/14 proje numarası)
Bu çalışmanın gerçekleşebilmesi için gerekli maddi desteği sağlayan Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine teşekkür ederiz
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Endodontics |
Journal Section | Original Research Article |
Authors | |
Project Number | Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (2021/14 proje numarası) |
Publication Date | September 4, 2025 |
Submission Date | March 4, 2024 |
Acceptance Date | September 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 42 Issue: 3 |