Ticari araçlarda şasiye kauçuk geometriye sahip askı (merkez rulman) adı verilen parça ile bağlanan kardan mili sistemi motor momentini arka tekerlere iletir. Kardan mili içerisindeki kardan mafsalının sahip olduğu kinematik sorunlar nedeniyle oluşan eksenel kuvvetler ses ve titreşim problemlerine neden olmaktadır. Buna karşın askı grubunun modellenmesi kauçuk geometrinin doğası gereği hem kritik hem de zorlayıcıdır. Araştırmacılar kauçuk geometrinin modellenmesinde doğru eleman türünün ve eleman katsayısının tayini için iterasyonlarla ilerleyen bir geliştirme yöntemi kullanmaktadır. Bu çalışmada model geliştirilmesi sırasında zaman ve maliyet yönünden kazanım elde etmek için Python programlama dili ile bir algoritma geliştirilmiş ve deneysel veri ile doğrulanmıştır. Bu algoritma ile askı içerisindeki kauçuk geometri daha gerçekçi modelleyebilecek ve model farklı alanlarda ihtiyaç duyulan başka kauçuk geometriye sahip bağlantı parçalarında da kullanılabilecektir. Bu sayede tasarım doğrulama çalışmaları sırasında kullanılan araç testlerinin sayısının azaltılabilmesi hedeflenmektedir.
Matematiksel model parametrelerinin belirlenmesi için algoritma geliştirilmesi kauçuğun dinamik cevabının modellenmesi kardan mili merkez rulmanının modellenmesi
Çalışma kapsamında sunmuş olduğu katkılar ve yönlendirmeler için Sn. Prof. Dr. Muammer Özkan ve Sn. Doç. Dr. Osman Akın Kutlar'a teşekkür ederiz.
In commercial vehicles, the driveshaft system, which is connected to the chassis with a part called the center bearing (has a rubber bushing), transmits the engine torque to the rear wheels. Kinematic issues in the cardan joint within driveshaft system can cause noise and vibration due to axial forces. However, modeling the center bearing is both challenging and critical due to the nonlinear nature of rubber. Researchers use iterative development methods to tune element coefficients and select appropriate types of elements for rubber compound modelling. In this study, an algorithm was developed in Python to save time and cost during model development, and it is validated using experimental data. This algorithm can accurately model the rubber compound in the center bearing and be applied to other rubber mounts. It can reduce necessary vehicle tests during design verification activities.
Algorithm development for mathematical model parameter optimization dynamic response modelling of rubber modelling of driveshaft center bearing
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |