Bu çalışmanın amacı, vites geçişlerine göre yakıt tüketimini belirli bir taşıt ve motor özelliklerine bağımlı olmayacak şekilde modellemek ve bu modeli kullanarak vites değiştirme stratejilerinin yakıt tüketimine etkilerini belirlemektir. Vites geçişlerine göre yakıt tüketimini modellemek için öncelikle içten yanmalı motorun moment ve güç karakteristik eğrileri modellenmiştir. Elde edilen motor karakteristikleri ve taşıtın vites oranları kullanılarak her vites oranı için taşıt hızını, ihtiyaç duyulan çeki kuvvetini ve motorun özgül yakıt tüketimini elde eden alt modeller geliştirilmiştir. Bu alt modelin çıkışları ile vites geçişlerine göre yakıt tüketimi modellenmiştir. Geliştirilen model ile geometrik ve progresif diziye dayalı iki farklı vites değiştirme stratejisinin yakıt tüketimine etkileri belirlenmiştir. Bunun için bu iki metot kullanılarak vites oranları hesaplanmış ve bu vites oranlarına göre yakıt tüketim eğrileri elde edilmiştir. Her iki stratejiye ait yakıt tüketim eğrilerinin birine göre farklılıkların nedeni, çeki diyagramları ile araştırılmıştır. Böylece geliştirilen modelleme metodu, geometri dizi ile progresif dizinin yakıt tüketimine etkilerinin çeki diyagramına dayalı bir şekilde belirlenmesini sağlamıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |