Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci-proje takımı oluşturma problemi için grup-karar verme ve hedef programlama temelli çözüm yaklaşımı

Yıl 2019, , 505 - 522, 26.03.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416511

Öz

Bu çalışmada, öğrenci-proje takımı oluşturma problemi için AHP (Analitik Hiyerarşi Prosesi) ve hedef programlama temelli bir çözüm yaklaşımı önerilmektedir. Yazarlar tarafından başka bir çalışma kapsamında geliştirilen iki-aşamalı hedef programlama modelinin birinci ve ikinci aşamalarında, çeşitli kriterler dikkate alınarak, öğrenci ve öğretim üyelerinin proje takımlarına atanmaları sağlanmıştır. Hedef programlamanın girdisi olan proje kriter ağırlıklarının belirlenmesinde AHP yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda öğrencilerle ve öğretim üyeleriyle anket çalışması yapılarak, her bir öğrenci ve öğretim üyesinin kriterlere verdikleri ağırlıklar belirlenmiştir. Çok sayıda karar vericinin bulunduğu bu durumda, her karar vericinin kriterlere verdikleri ağırlıklar farklı olduğundan, mesafe-bazlı doğrusal-olmayan (MBDO) matematiksel programlama modeli kullanılarak tek bir grup kararı elde edilmiştir. Önerilen yaklaşım, Uludağ Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü lisans-bitirme tezi çalışmaları kapsamında yürütülen, öğrenci-proje takımı oluşturma problemine uygulanmıştır. Sonuçlar, uzman kişi tarafından yapılan atama sonuçları ile çeşitli performans parametreleri açısından karşılaştırılmış ve önerilen yaklaşımın üstün bir performansa sahip olduğu gözlenmiştir. Buna ilave olarak, atamaların gerçekleştirilme süreleri karşılaştırıldığında, uzman kişinin günlerce süren atama çalışmalarına karşın; önerilen yaklaşım kullanılarak, bir kereye mahsus olan anket çalışmalarının dikkate alınmaması durumunda, birkaç dakikada atamalar gerçekleştirilebilmektedir. Bu çalışmada geliştirilen yöntem özel bir problem için önerilse de kolaylıkla diğer proje takımı oluşturma problemlerine uyarlanabilir.

 

Kaynakça

  • Blowers, P., Using student skill self-assessments to get balanced groups for group projects, College Teaching, 51 (3), 106-110, 2003.
  • Smith, K. A., The craft of teaching cooperative learning: An active learning strategy, Proceedings of the Conference Frontiers in Education, Binghamton-NY-USA, 188-193, 15-17 October, 1989.
  • Thomas, M., Hughes, S. G., Hart, P. M., Schollar, J., Keirle, K., Griffith, G. W., Group project work in biotechnology and its impact on key skills, Journal of Biological Education, 35 (3), 133-140, 2001.
  • Bacon, D. R., Stewart, K. A., Anderson, E. S., Methods of assigning players to teams: A review and novel approach, Simulation & Gaming, 32 (1), 6-17, 2001.
  • Oakley, B., Felder, R. M., Brent, R., Elhajj, I., Turning student groups into effective teams, Journal of student centered learning, 2 (1), 9-34, 2004.
  • Wesner, J. W., Amon, C. H., Bigrigg, M. W., Subrahmanian, E., Westerberg, A. W., Filipski, K. Student team formation and assignment in a multi-disciplinary engineering design projects course: a pair of suggested best practices, Int. J. Eng. Educ., 23 (3), 517-526, 2007.
  • Delson, N. J., Increasing team motivation in engineering design courses, Int. J. Eng. Educ., 17 (4/5), 359-366, 2001.
  • Saraç, T., Özçelik, F., Ders proje gruplarının oluşturulması için bir matematiksel model, Journal of Industrial Engineering (Turkish Chamber of Mechanical Engineers), 24, 2013.
  • Abrami, P. C., Classroom connections: Understanding and using cooperative learning, Harcourt Collage Pub, 1995.
  • Borges, J., Dias, T. G., Cunha, J. F. E., A new group-formation method for student projects, Eur. J. Eng. Educ., 34 (6), 573-585, 2009.
  • Proll, L. G., A simple method of assigning projects to students, Journal of the Operational Research Society, 23 (2), 195-20, 1972.
  • Fitzpatrick, E., Askin, R., Goldberg, J., Using student conative behaviors and technical skills to form effective project teams, 31st Annual Frontiers in Education Conference, Reno-NV-USA, S2G-8-13, 10-13 October, 2001.
  • Abraham, D. J., Irving, R. W., Manlove, D. F., Two algorithms for the student-project allocation problem, J. Discrete Algorithms, 5 (1), 73-90, 2007.
  • Dye, J., A constraint logic programming approach to the stable marriage problem and its application to student-project allocation, Bsc Honours project report, University of York, Department of Computer Science, 2001.
  • Manlove, D. F., O'Malley, G., Student-project allocation with preferences over projects, J. Discrete Algorithms, 6 (4), 553-560, 2008.
  • Iwama, K., Miyazaki, S., Yanagisawa, H., Improved approximation bounds for the student-project allocation problem with preferences over projects, J. Discrete Algorithms, 13, 59-66, 2012.
  • Aksakal, E., Dağdeviren, M., Yetenek yönetimi temelli personel atama modeli ve çözüm önerisi, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 30 (2), 249-262, 2015.
  • Azaiez, M. N., Al Sharif, S. S., A 0-1 goal programming model for nurse scheduling, Computers & Operations Research, 32 (3), 491-507, 2005.
  • Bengtsson, L., Galia, R., Gustafsson, T., Hjorring, C., Kohl, N. Railway crew pairing optimization, Algorithmic Methods for Railway Optimization, 126-144, 2007.
  • Meskens, N., Duvivier, D., Hanset, A., Multi-objective operating room scheduling considering desiderata of the surgical team, Decision Support Systems, 55 (2), 650-659, 2013.
  • Sandhu, R., Klabjan, D., Integrated airline fleeting and crew-pairing decisions, Oper. Res., 55 (3), 439-456, 2007.
  • Hubscher, R., Assigning students to groups using general and context-specific criteria, IEEE Trans. Learn. Technol., 3 (3), 178-189, 2010.
  • Saaty, T. L., The analytic hierarchy process, McGraw Hill, New York, USA, 1980.
  • Triantaphyllou, E., Multi-criteria decision making methods, Multi-criteria Decision Making Methods: A Comparative Study, Springer, Boston-MA-USA, 5-21, 2000.
  • Opricovic, S., Tzeng, G. H., Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS, Eur. J. Oper. Res., 156 (2), 445-455, 2004.
  • Brans, J. P., Vincke, P., Note—A preference ranking organisation method: (The PROMETHEE method for multiple criteria decision-making), Manage. Sci., 31 (6), 647-656, 1985.
  • Charnes, A., Cooper, W. W., Management models and industrial applications of linear programming, Manage. Sci., 4 (1), 38-91, 1957.
  • Aouni, B., Kettani, O., Goal programming model: A glorious history and a promising future, Eur. J. Oper. Res., 133 (2), 225-231, 2001.
  • Ignizio, J. P., A review of goal programming: A tool for multiobjective analysis, Journal of the Operational Research Society, 29 (11), 1109-1119, 1978.
  • Tamiz, M., Jones, D., Romero, C., Goal programming for decision making: An overview of the current state-of-the-art, Eur. J. Oper. Res., 111 (3), 569-581, 1998.
  • Baykasoglu, A., Dereli, T., Das, S., Project team selection using fuzzy optimization approach, Cybernetics and Systems: An International Journal, 38 (2), 155-185, 2007.
  • Badri, M. A., Davis, D., Davis, D., A comprehensive 0–1 goal programming model for project selection, Int. J. Project Manage., 19 (4), 243-252, 2001.
  • Pomerol, J. C., Barba-Romero, S., Multicriterion decision in management: principles and practice, 25, Springer Science & Business Media, New York, USA, 2012.
  • Singh, R. K., Choudhury, A. K., Tiwari, M. K., Shankar, R., Improved Decision Neural Network (IDNN) based consensus method to solve a multi-objective group decision making problem, Adv. Eng. Inf., 21 (3), 335-348, 2007.
  • Karaman, B., Çerçioğlu, H., 0-1 hedef programlama destekli bütünleşik AHP–VIKOR yöntemi: Hastane yatırımı projeleri seçimi, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 30 (4), 567-576, 2015.
  • Saaty, T. L., Decision making for leaders. IEEE Trans. Syst. Man Cybern., (3), 450-452, 1985.
  • Saaty, T. L., How to make a decision: The analytic hierarchy process, Eur. J. Oper. Res., 48 (1), 9-26, 1990.
  • Saaty, T. L., Kearns, K. P., Analytical planning: The organization of system, 7, Rodin, E. Y., Pergamon, Oxford, 2014.
  • Kou, G., Peng, Y., Chen, Z., Shi, Y., Multiple criteria mathematical programming for multi-class classification and application in network intrusion detection, Information Sciences, 179 (4), 371-381, 2009.
  • Köksalan, M., Tuncer, C., A DEA-based approach to ranking multi-criteria alternatives, International Journal of Information Technology & Decision Making, 8 (01), 29-54, 2009.
  • Hwang, C. L., Lin, M. J., Group decision making under multiple criteria: methods and applications, 281, Beckmann, M., Krelle, W., Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 1987.
  • Yu, L., Lai, K. K., A distance-based group decision-making methodology for multi-person multi-criteria emergency decision support, Decision Support Systems, 51 (2), 307-315, 2011.
  • Alfares, H. K., Duffuaa, S. O., Determining aggregate criteria weights from criteria rankings by a group of decision makers, International Journal of Information Technology & Decision Making, 7 (04), 769-781, 2008.
  • Delgado, M., Herrera, F., Herrera-Viedma, E., Martinez, L., Combining numerical and linguistic information in group decision making, Information Sciences, 107 (1-4), 177-194, 1998.
  • Escobar, M. T., Moreno-jimenez, J. M., Aggregation of individual preference structures in AHP-group decision making, Group Decision and Negotiation, 16 (4), 287-301, 2007.
  • Saaty, T. L., Decision-making with the AHP: Why is the principal eigenvector necessary, Eur. J. Oper. Res., 145 (1), 85-91, 2003.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Çavdur

Aslı Sebatlı

Merve Köse Küçük

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 20 Şubat 18
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çavdur, F., Sebatlı, A., & Köse Küçük, M. (2019). Öğrenci-proje takımı oluşturma problemi için grup-karar verme ve hedef programlama temelli çözüm yaklaşımı. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(1), 505-522. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416511
AMA Çavdur F, Sebatlı A, Köse Küçük M. Öğrenci-proje takımı oluşturma problemi için grup-karar verme ve hedef programlama temelli çözüm yaklaşımı. GUMMFD. Mart 2019;34(1):505-522. doi:10.17341/gazimmfd.416511
Chicago Çavdur, Fatih, Aslı Sebatlı, ve Merve Köse Küçük. “Öğrenci-Proje takımı oluşturma Problemi için Grup-Karar Verme Ve Hedef Programlama Temelli çözüm yaklaşımı”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34, sy. 1 (Mart 2019): 505-22. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416511.
EndNote Çavdur F, Sebatlı A, Köse Küçük M (01 Mart 2019) Öğrenci-proje takımı oluşturma problemi için grup-karar verme ve hedef programlama temelli çözüm yaklaşımı. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34 1 505–522.
IEEE F. Çavdur, A. Sebatlı, ve M. Köse Küçük, “Öğrenci-proje takımı oluşturma problemi için grup-karar verme ve hedef programlama temelli çözüm yaklaşımı”, GUMMFD, c. 34, sy. 1, ss. 505–522, 2019, doi: 10.17341/gazimmfd.416511.
ISNAD Çavdur, Fatih vd. “Öğrenci-Proje takımı oluşturma Problemi için Grup-Karar Verme Ve Hedef Programlama Temelli çözüm yaklaşımı”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34/1 (Mart 2019), 505-522. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416511.
JAMA Çavdur F, Sebatlı A, Köse Küçük M. Öğrenci-proje takımı oluşturma problemi için grup-karar verme ve hedef programlama temelli çözüm yaklaşımı. GUMMFD. 2019;34:505–522.
MLA Çavdur, Fatih vd. “Öğrenci-Proje takımı oluşturma Problemi için Grup-Karar Verme Ve Hedef Programlama Temelli çözüm yaklaşımı”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 34, sy. 1, 2019, ss. 505-22, doi:10.17341/gazimmfd.416511.
Vancouver Çavdur F, Sebatlı A, Köse Küçük M. Öğrenci-proje takımı oluşturma problemi için grup-karar verme ve hedef programlama temelli çözüm yaklaşımı. GUMMFD. 2019;34(1):505-22.