Gemi
kazalarının çoğunluğunun insan hatalarından kaynaklanması, bu hataları en aza
indirgeyecek karar destek sistemleri ile alakalı çalışmaların artmasına neden
olmaktadır. Bu çalışmada, gemi çarpışmalarını önleyebilecek bir karar destek
sistemi ortaya konulmuştur. Sistem üç ana parçadan oluşmaktadır. Gemilerin
ileriki pozisyonlarını tahmin edebilen bir yapay sinir ağı sistemi, çevredeki
gemilerin hangisi ile çarpışma riskinin daha fazla olduğunu hesaplayan bir
bulanık mantık sistemi ve CSGA (Cuckoo Search-Genetic Algorithm) algoritması
kullanarak çarpışma önleme rotası hesaplayabilen sistem. Bu çalışmada, çarpışma
önleme sisteminin başarısının ölçülmesi amacıyla senaryolar oluşturulmuştur.
Çarpışma önleme rotalarının hesaplanması aşamasında kullanılan CSGA algoritması
ile literatürde daha önce kullanılmış olan KKA (Karınca Kolonisi Algoritması),
PSO (Parçacık Sürü Optimizasyonu), ve GA (Genetik Algoritma) algoritmaları,
elde edilen sonuçların verimliliği açısından karşılaştırılmıştır.
Algoritmaların verimliliği ölçülürken; hesaplama için harcadıkları zamanın az
olması ve önerdikleri çarpışma önleme rotalarının gemiyi rotasından en az sapma
ile tekrar rotasına döndürmesi kriterleri gözönüne alınmıştır. CSGA algoritması
ile çarpışma önleme sisteminde, hesaplama süreleri gözönüne alındığında,
ortalama olarak, KKA’ya nazaran 29,47 kat, PSO’ya nazaran 5,78 kat, GA’ya
nazaran 2,72 kat daha hızlı sonuç vermiştir. Algoritmaların hesapladığı
yolların uygunluğu gözönüne alındığında CSGA algoritması, yapılan hesaplamalarda,
ortalama olarak karınca KKA’ya nazaran %7,85, PSO’ya nazaran %2,62, GA’ya
nazaran %1,18 daha uygun sonuçlar bulabilmiştir.
Guguk kuşu algoritması çarpışma önleme çarpışma riski belirleme yapay sinir ağı bulanık mantık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |