Research Article
BibTex RIS Cite

Kalite fonksiyonu göçerimi (KFG) ile askeri havacılıktaki bakım faaliyetleri için yeni ürün tasarımı

Year 2019, Volume: 34 Issue: 4, 2187 - 2202, 25.06.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.427449

Abstract

Bu çalışmada, F-16 savaş
uçaklarının bakım operasyonlarında kullanılmak üzere yaratıcı problem çözme
teorisi (TRIZ) kullanılarak geliştirilmiş bir ekipmanın, Kalite Fonksiyonu
Göçerimi (KFG) ile kullanıcı isteklerine göre yeniden tasarımına yönelik bir
uygulama yapılmış ve daha iyi bir çözüm önerilmiştir. Söz konusu ekipman, Türk
Silahlı Kuvvetleri (TSK) tarafından askeri havacılıktaki bakım faaliyetleri
için hâlihazırda kullanılmaktadır. Ekipmanın yeni kullanılmaya başlanmış olması
nedeniyle geliştirilebileceği ve kullanıcı görüşleri doğrultusunda
iyileştirilebileceği değerlendirilmiştir. Bu nedenle, yazında müşteri/kullanıcı
görüşleri doğrultusunda (özellikle yeni) ürün geliştirme sürçlerinde kullanılan
KFG uygulaması bu çalışmada sunulmuştur. Çalışma kapsamında oluşturulan kalite
ekibinden görüşme yoluyla elde edilen verilerden hareketle müşteri
gereksinimleri belirlenmiştir. Daha sonra teknik gereksinimlerin de
belirlenmesiyle, KFG uygulamasının önemli girdileri elde edilmiş ve kalite
evinin oluşturulmasıyla, kullanılmakta olan ekipmanın kullanıcı görüşleri
doğrultusunda nasıl geliştirilmesi gerektiğine ilişkin bilgiler derlenmiştir.
Bu bilgilerden hareketle, ekipmanın yeniden tasarımına yönelik iyileştirme
önerilerinde bulunulmuştur. Çalışmanın yazına iki önemli katkısı bulunmaktadır.
Birincisi, mevcut durumda literatürde tanıtılan bir ekipman bu çalışma ile
yeniden tasarlanarak alternatif yeni bir ürün önerilmiştir. İkincisi, KFG
kullanılarak sistematik şekilde ürün geliştirmeye yönelik bir gerçek hayat
uygulaması adım adım sunulmuştur. Çalışma kapsamında sunulan iyileştirme
önerilerinin dikkate alınmasıyla, geliştirilen yeni ekipmanın üretilmesi ve
kullanılmasının havacılık sektöründeki bakım operasyonlarındaki etkinliği ve
verimliliği arttıracağı düşünülmektedir.

References

  • 1. SSM faaliyet raporu, Savunma Sanayii Müsteşarlığı 2015 Faaliyet Raporu, 2015.
  • 2. Altuntaş, S., Dereli, T., Yılmaz, M.K., Ertürk, B. ve Demirbaş, A., Havacılık Sektöründe Bakım Kolaylığı için Yaratıcı Problem Çözme Teorisi Uygulamaları, Dokuz Eylül Üniversitesi-Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 19, (55), DOI:10.21205/deufmd. 2017.1.95517, 2017.
  • 3. Yurdakul M., Özbay O. ve Tansel Y., İç, havacılık alanında kullanılan alüminyum alaşımlarının seçimi, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 17 (2), 1-23, 2002.
  • 4. Shanmugam A., Robert T. P., Human factors engineering in aircraft maintenance: a review, Journal of Quality in Maintenance Engineering, 21 (4), 478-505, 2015.
  • 5. Gerdes M., Scholz D., Galar D., Effects of condition-based maintenance on costs caused by unscheduled maintenance of aircraft, Journal of Quality in Maintenance Engineering, 22 (4), 394-417, 2016.
  • 6. Russell S.G., The factors influencing human errors in military aircraft maintenance International Conference on People in Control (Human Interfaces in Control Rooms, Cockpits and Command Centres), 263 – 269, 1999.
  • 7. Fogarty G.J., The role of organizational and individual variables in aircraft maintenance performance, International journal of applied aviation studies, 4 (1), 73- 90, 2004.
  • 8. Moore T.D., Johnson A.W., Rehg M.T., Hicks M.J., Quality assurance staffing impacts in military aircraft maintenance units, Journal of Quality in Maintenance Engineering, 13 (1), 33-48, 2007.
  • 9. Overholts I. I., Dale L., Bell J. E. and Arostegui M. A., A location analysis approach for military maintenance scheduling with geographically dispersed service areas, Omega 37, 838–852, 2009.
  • 10. Joo S.-J., Scheduling preventive maintenance for modular designed components: A dynamic approach, European Journal of Operational Research 192,512–520, 2009.
  • 11. Fan C.-Y., Fan P.-S., Chang P.-C., A system dynamics modeling approach for a military weapon maintenance supply system, Int. J. Production Economics 128, 457–469, 2010.
  • 12. Park W.-J. & Moon J.-D., Changes in the mean hearing threshold levels in military aircraft maintenance conscripts, Archives of Environmental & Occupational Health, 71 (6), 347-352, 2016.
  • 13. Cook, DiNicola T.N and R.C, Modeling Combat Maintenance Operations, In Proceedings of the 1984 Annual Reliability and Maintainability Symposium, San Francisco, CA, Jan.24-26, 390-395, 1984.
  • 14. Raivio T., Kuumola E., Mattila V.A., Virtanen Kai, Hämäläinen R. P., A simulation model for military aircraft maintenance and availability, ESM2001 15th European Simulation Multiconference, Prague, Czech, 6.-9.6.2001.
  • 15. Li L., Wang N., Ma L. and Yang Q., Modeling method of military aircraft support process based SysML, The Proceedings of 2011 9th International Conference on Reliability, Maintainability and Safety, Guiyang, 1247-1251, 2011.
  • 16. Charnes A., Clark C.T., Cooper W.W., Golany, B., A developmental study of data envelopment analysis in measuring the efficiency of maintenance units in the US Air Forces, Annals of Operations Research, 2, 95–112, 1985.
  • 17. Roll Y., Golany B., Seroussy D., Measuring the efficiency of maintenance units in the Israeli Air Force, European Journal of Operational Research 43 (2), 136–142, 1989.
  • 18. Sun S., Assessing joint maintenance shops in the Taiwanese Army using data envelopment analysis, Journal of Operations Management 22, 233–245, 2004.
  • 19. Kozanidis G., & Skipis A., Flight and Maintenance Planning of Military Aircraft for Maximum Fleet Availability: A Bi-objective Model, Proceedings of International Conference on Multiple Criteria Decision Making, 18, 2006.
  • 20. Safaei N., Banjevic D., & Jardine A. K. S., Workforce-constrained maintenance scheduling for military aircraft fleet: A case study, Annals of Operations Research, 186 (1), 295–316, 2011.
  • 21. Bajestani M.A, & Beck J. C., Scheduling a dynamic aircraft repair shop with limited repair resources, Journal of Artificial Intelligence Research, 47, 35–70, 2013.
  • 22. Verhoeffa M., Verhagenb W.J.C., Curran R., Maximizing operational readiness in military aviation by optimizing flight and maintenance planning, Transportation Research Procedia 10, 941 – 950, 2015.
  • 23. Gavranis A., Kozanidis G., An exact solution algorithm for maximizing the fleet availability of a unit of aircraft subject to flight and maintenance requirements, European Journal of Operational Research, 242, 631–643, 2015.
  • 24. Tsadikovich D., Levner E., Tell H. & Werner F., Integrated demand-responsive scheduling of maintenance and transportation operations in military supply chains, International Journal of Production Research, 54(19), 5798-5810, DOI: 10.1080/00207543.2016.1178864, 2016.
Year 2019, Volume: 34 Issue: 4, 2187 - 2202, 25.06.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.427449

Abstract

References

  • 1. SSM faaliyet raporu, Savunma Sanayii Müsteşarlığı 2015 Faaliyet Raporu, 2015.
  • 2. Altuntaş, S., Dereli, T., Yılmaz, M.K., Ertürk, B. ve Demirbaş, A., Havacılık Sektöründe Bakım Kolaylığı için Yaratıcı Problem Çözme Teorisi Uygulamaları, Dokuz Eylül Üniversitesi-Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 19, (55), DOI:10.21205/deufmd. 2017.1.95517, 2017.
  • 3. Yurdakul M., Özbay O. ve Tansel Y., İç, havacılık alanında kullanılan alüminyum alaşımlarının seçimi, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 17 (2), 1-23, 2002.
  • 4. Shanmugam A., Robert T. P., Human factors engineering in aircraft maintenance: a review, Journal of Quality in Maintenance Engineering, 21 (4), 478-505, 2015.
  • 5. Gerdes M., Scholz D., Galar D., Effects of condition-based maintenance on costs caused by unscheduled maintenance of aircraft, Journal of Quality in Maintenance Engineering, 22 (4), 394-417, 2016.
  • 6. Russell S.G., The factors influencing human errors in military aircraft maintenance International Conference on People in Control (Human Interfaces in Control Rooms, Cockpits and Command Centres), 263 – 269, 1999.
  • 7. Fogarty G.J., The role of organizational and individual variables in aircraft maintenance performance, International journal of applied aviation studies, 4 (1), 73- 90, 2004.
  • 8. Moore T.D., Johnson A.W., Rehg M.T., Hicks M.J., Quality assurance staffing impacts in military aircraft maintenance units, Journal of Quality in Maintenance Engineering, 13 (1), 33-48, 2007.
  • 9. Overholts I. I., Dale L., Bell J. E. and Arostegui M. A., A location analysis approach for military maintenance scheduling with geographically dispersed service areas, Omega 37, 838–852, 2009.
  • 10. Joo S.-J., Scheduling preventive maintenance for modular designed components: A dynamic approach, European Journal of Operational Research 192,512–520, 2009.
  • 11. Fan C.-Y., Fan P.-S., Chang P.-C., A system dynamics modeling approach for a military weapon maintenance supply system, Int. J. Production Economics 128, 457–469, 2010.
  • 12. Park W.-J. & Moon J.-D., Changes in the mean hearing threshold levels in military aircraft maintenance conscripts, Archives of Environmental & Occupational Health, 71 (6), 347-352, 2016.
  • 13. Cook, DiNicola T.N and R.C, Modeling Combat Maintenance Operations, In Proceedings of the 1984 Annual Reliability and Maintainability Symposium, San Francisco, CA, Jan.24-26, 390-395, 1984.
  • 14. Raivio T., Kuumola E., Mattila V.A., Virtanen Kai, Hämäläinen R. P., A simulation model for military aircraft maintenance and availability, ESM2001 15th European Simulation Multiconference, Prague, Czech, 6.-9.6.2001.
  • 15. Li L., Wang N., Ma L. and Yang Q., Modeling method of military aircraft support process based SysML, The Proceedings of 2011 9th International Conference on Reliability, Maintainability and Safety, Guiyang, 1247-1251, 2011.
  • 16. Charnes A., Clark C.T., Cooper W.W., Golany, B., A developmental study of data envelopment analysis in measuring the efficiency of maintenance units in the US Air Forces, Annals of Operations Research, 2, 95–112, 1985.
  • 17. Roll Y., Golany B., Seroussy D., Measuring the efficiency of maintenance units in the Israeli Air Force, European Journal of Operational Research 43 (2), 136–142, 1989.
  • 18. Sun S., Assessing joint maintenance shops in the Taiwanese Army using data envelopment analysis, Journal of Operations Management 22, 233–245, 2004.
  • 19. Kozanidis G., & Skipis A., Flight and Maintenance Planning of Military Aircraft for Maximum Fleet Availability: A Bi-objective Model, Proceedings of International Conference on Multiple Criteria Decision Making, 18, 2006.
  • 20. Safaei N., Banjevic D., & Jardine A. K. S., Workforce-constrained maintenance scheduling for military aircraft fleet: A case study, Annals of Operations Research, 186 (1), 295–316, 2011.
  • 21. Bajestani M.A, & Beck J. C., Scheduling a dynamic aircraft repair shop with limited repair resources, Journal of Artificial Intelligence Research, 47, 35–70, 2013.
  • 22. Verhoeffa M., Verhagenb W.J.C., Curran R., Maximizing operational readiness in military aviation by optimizing flight and maintenance planning, Transportation Research Procedia 10, 941 – 950, 2015.
  • 23. Gavranis A., Kozanidis G., An exact solution algorithm for maximizing the fleet availability of a unit of aircraft subject to flight and maintenance requirements, European Journal of Operational Research, 242, 631–643, 2015.
  • 24. Tsadikovich D., Levner E., Tell H. & Werner F., Integrated demand-responsive scheduling of maintenance and transportation operations in military supply chains, International Journal of Production Research, 54(19), 5798-5810, DOI: 10.1080/00207543.2016.1178864, 2016.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Makaleler
Authors

Serkan Altuntaş 0000-0003-4383-4710

Türkay Dereli 0000-0002-2130-5503

Cengiz Özşalap This is me 0000-0002-9227-7845

Publication Date June 25, 2019
Submission Date May 26, 2018
Acceptance Date March 16, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 34 Issue: 4

Cite

APA Altuntaş, S., Dereli, T., & Özşalap, C. (2019). Kalite fonksiyonu göçerimi (KFG) ile askeri havacılıktaki bakım faaliyetleri için yeni ürün tasarımı. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(4), 2187-2202. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.427449
AMA Altuntaş S, Dereli T, Özşalap C. Kalite fonksiyonu göçerimi (KFG) ile askeri havacılıktaki bakım faaliyetleri için yeni ürün tasarımı. GUMMFD. June 2019;34(4):2187-2202. doi:10.17341/gazimmfd.427449
Chicago Altuntaş, Serkan, Türkay Dereli, and Cengiz Özşalap. “Kalite Fonksiyonu göçerimi (KFG) Ile Askeri havacılıktaki bakım Faaliyetleri için Yeni ürün tasarımı”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34, no. 4 (June 2019): 2187-2202. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.427449.
EndNote Altuntaş S, Dereli T, Özşalap C (June 1, 2019) Kalite fonksiyonu göçerimi (KFG) ile askeri havacılıktaki bakım faaliyetleri için yeni ürün tasarımı. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34 4 2187–2202.
IEEE S. Altuntaş, T. Dereli, and C. Özşalap, “Kalite fonksiyonu göçerimi (KFG) ile askeri havacılıktaki bakım faaliyetleri için yeni ürün tasarımı”, GUMMFD, vol. 34, no. 4, pp. 2187–2202, 2019, doi: 10.17341/gazimmfd.427449.
ISNAD Altuntaş, Serkan et al. “Kalite Fonksiyonu göçerimi (KFG) Ile Askeri havacılıktaki bakım Faaliyetleri için Yeni ürün tasarımı”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34/4 (June 2019), 2187-2202. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.427449.
JAMA Altuntaş S, Dereli T, Özşalap C. Kalite fonksiyonu göçerimi (KFG) ile askeri havacılıktaki bakım faaliyetleri için yeni ürün tasarımı. GUMMFD. 2019;34:2187–2202.
MLA Altuntaş, Serkan et al. “Kalite Fonksiyonu göçerimi (KFG) Ile Askeri havacılıktaki bakım Faaliyetleri için Yeni ürün tasarımı”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 34, no. 4, 2019, pp. 2187-02, doi:10.17341/gazimmfd.427449.
Vancouver Altuntaş S, Dereli T, Özşalap C. Kalite fonksiyonu göçerimi (KFG) ile askeri havacılıktaki bakım faaliyetleri için yeni ürün tasarımı. GUMMFD. 2019;34(4):2187-202.