Yıl 2020,
Cilt: 35 Sayı: 3, 1499 - 1508, 07.04.2020
Elif Atıcı
,
Mehmet İnceoğlu
Kaynakça
- Kılıç, R. (2015). Din ve Kültür İlişkisi Üzerine. İstanbul: Ötüken Neşriyat A.Ş. (kitap)Mahan, J. H. (2014). Media, Religion and Culture. London: Routledge. (kitap)Çelik, C. (2002). Şehirleşme ve Din. Konya: Çizgi Kitabevi. (kitap)Demirer, T. (2013). Postmodern Çağda Din (ve İslam). S. Özbudun, & M. Konuk içinde, Din: Teorisi/Pratiği, Dünü, Bugünü (1. baskı, s. 111-195). Ütopya Yayınevi. (kitap)Madrigal, M. (2014). Birinci Yüzyıl Anadolu Kiliseleri. Kutsal Kitap ve Arkeoloji. (kitap)Zevi, B. (2015). Mimarlığı Görebilmek. (A. Tümertekin, Çev.) Daimon Yayınları. (kitap)İnceoğlu, M. (1985). Güdüleme Yöntemleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler ve Basın-Yayın Yüksekokulu Basımevi. (kitap)Merleau-Ponty, M. (2005). Algılanan Dünya (1. baskı). (Çev: Ö. Aygün) İstanbul: Metis Yayınları. (kitap)Parsıl, Ü. (2012). Görsel Algılama. İstanbul: An Kitap. (kitap)Berman, M. (1994). Katı Olan Her Şey Buharlaşır (1. baskı). (Çev: Ü. Altuğ ve B. Peker) İstanbul: İletişim Yayıncılık. (kitap)Akyürek, E. (1994). Ortaçağ'dan Yeniçağa Felsefe Ve Sanat (1. baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. (kitap)Cragoe, C. D. (2011). Binalar Nasıl Okunur? (5. baskı). (Çev: P. Derviş) İstanbul: Yem Yayın. (kitap)Akgün, T. (2010). Karl Jaspers'de İmanın Felsefi Temelleri. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0(26), 5-30. (makale)Soykan, Ö. N. (2004). Mimarlık-Felsefe İlişkisinin Biçim-Kavram Ekseninde Temellendirilmesi. A. Şentürer, Ş. Ural, & A. Atasoy içinde, Mimarlık ve Felsefe. İstanbul: Yapı Yayın. (kitap)Konyar, R. (2014). Aziz Antuan Kilisesi Church of St. Anthony. TÜRSAB(354), 36-41. (kitap)Sent Antuan Bazilikası. (2017). sentantuan.com: http://www.sentantuan.com/kilisemiz/tarih/ Yayın tarihi 2017, Erişim tarihi Haziran 19, 2018.Şarlak, E. (2010). İstanbul'un 100 Kilisesi. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları. (kitap)http-1: https://liternet.bg/publish22/b_ivanova/sv-stefan_en.htm (Erişim tarihi: 03.04.2018)
Aziz Antuan Kilisesi’nin mimari açıdan okunabilirliği
Yıl 2020,
Cilt: 35 Sayı: 3, 1499 - 1508, 07.04.2020
Elif Atıcı
,
Mehmet İnceoğlu
Öz
Toplumsal
bir düzen içerisinde yaşayan insanlar, yaşamını topluluğun getirdiği
birliktelik sistemi içerisinde gerçekleştirmektedir. Birlikteliğin ifadesi olan
toplum, insanların birlikte paylaşımlar yapacağı mekânları ortaya
çıkarmaktadır. Bu mekânlar ise toplumun sahip olduğu kültür tarafından
şekillenerek kullanıcısıyla birlikte zaman içerisinde toplumun bir parçası
haline gelmektedir. Toplumu bir arada tutan ve kültürün de etkisi altında
bulunan unsurlardan biri de din olgusudur. Din, ortak paylaşımda bulunulan mekânları
oluşturmada oldukça etkili olmaktadır. Dini mekânlar, insanların hem kendi
manevi duygularını yaşayabileceği hem de toplumdaki diğer insanlarla birtakım
ortak paylaşımlara imkân sunan bir mekân olarak görülebilir. Mekânı oluşturan
mimari unsurlar, kullanıcısının davranışlarına yön vermektedir. Bu şekilde mekânı
deneyimleme şekli ve paylaşımların biçimleri de değişmiş olacaktır. Hristiyan
dininin mekânı olarak kabul edilen kiliseler de sahip olduğu mimari
üsluplarıyla kullanıcılarında farklı çağrışımlar ortaya çıkarmaktadır. Yapının
sahip olduğu mimari üslup yapıya bir karakter kazandırmaktadır. Bu karakter,
kullanıcının tutum ve tavırlarına yön vermektedir. Yapılan çalışma kapsamında,
İstanbul’un birçok kültüre ev sahipliği yaptığı Beyoğlu semtinde bulunan Aziz
Antuan Kilisesi incelenmiştir. Aziz Antuan Kilisesi Gotik mimariye sahip bir
kilise olup hala kullanıma açıktır. Çalışma kapsamında
anket yöntemi uygulanmıştır. Kilisenin iç ve dış mekânlarına ait görsellerden
oluşan bir anket çalışması mimarlık öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir.
Mimarlık öğrencilerine uygulanmasının sebebi; eğitim düzeyi arttıkça yapının
algılanmasında ne gibi değişikliklerin meydana geldiği görmektir. Anket
çalışması sonucunda elde edilen veriler, SPSS (Statistical Package for the
Social Sciences) analizi ile değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler, tablolar
halinde ifade edilmiştir.
Kaynakça
- Kılıç, R. (2015). Din ve Kültür İlişkisi Üzerine. İstanbul: Ötüken Neşriyat A.Ş. (kitap)Mahan, J. H. (2014). Media, Religion and Culture. London: Routledge. (kitap)Çelik, C. (2002). Şehirleşme ve Din. Konya: Çizgi Kitabevi. (kitap)Demirer, T. (2013). Postmodern Çağda Din (ve İslam). S. Özbudun, & M. Konuk içinde, Din: Teorisi/Pratiği, Dünü, Bugünü (1. baskı, s. 111-195). Ütopya Yayınevi. (kitap)Madrigal, M. (2014). Birinci Yüzyıl Anadolu Kiliseleri. Kutsal Kitap ve Arkeoloji. (kitap)Zevi, B. (2015). Mimarlığı Görebilmek. (A. Tümertekin, Çev.) Daimon Yayınları. (kitap)İnceoğlu, M. (1985). Güdüleme Yöntemleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler ve Basın-Yayın Yüksekokulu Basımevi. (kitap)Merleau-Ponty, M. (2005). Algılanan Dünya (1. baskı). (Çev: Ö. Aygün) İstanbul: Metis Yayınları. (kitap)Parsıl, Ü. (2012). Görsel Algılama. İstanbul: An Kitap. (kitap)Berman, M. (1994). Katı Olan Her Şey Buharlaşır (1. baskı). (Çev: Ü. Altuğ ve B. Peker) İstanbul: İletişim Yayıncılık. (kitap)Akyürek, E. (1994). Ortaçağ'dan Yeniçağa Felsefe Ve Sanat (1. baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. (kitap)Cragoe, C. D. (2011). Binalar Nasıl Okunur? (5. baskı). (Çev: P. Derviş) İstanbul: Yem Yayın. (kitap)Akgün, T. (2010). Karl Jaspers'de İmanın Felsefi Temelleri. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0(26), 5-30. (makale)Soykan, Ö. N. (2004). Mimarlık-Felsefe İlişkisinin Biçim-Kavram Ekseninde Temellendirilmesi. A. Şentürer, Ş. Ural, & A. Atasoy içinde, Mimarlık ve Felsefe. İstanbul: Yapı Yayın. (kitap)Konyar, R. (2014). Aziz Antuan Kilisesi Church of St. Anthony. TÜRSAB(354), 36-41. (kitap)Sent Antuan Bazilikası. (2017). sentantuan.com: http://www.sentantuan.com/kilisemiz/tarih/ Yayın tarihi 2017, Erişim tarihi Haziran 19, 2018.Şarlak, E. (2010). İstanbul'un 100 Kilisesi. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları. (kitap)http-1: https://liternet.bg/publish22/b_ivanova/sv-stefan_en.htm (Erişim tarihi: 03.04.2018)