Çalışma kapsamında, özgün bir
yöntemle, araç takip sistemi verileri aracılığıyla şehir içi yerel sürüş
çevrimlerinin belirlenmesinde kullanılabilecek bir yöntem geliştirilmiş ve
sonrasında bu yöntem paralel hibrit otobüs analizinde kullanılmıştır. Bu
doğrultuda, otobüs taşıtına ait güç dizini ve taşıt dinamiği modelleri sanal
ortamda kurulmuştur. Elektrik-hibrit güç grubuna sahip taşıtların enerji
yönetim sistemlerinin algoritmaları literatürden araştırılmış ve özellikle
Eşdeğer Enerji Minimizasyon Yönteminin (EEMY) daha basit olan kural tabanlı
yöntemlere göre ne miktarda fayda sağlayacağı konusunda analizler
yürütülmüştür. EEMY’nin gerçek zamanlı sürüş çevrimine göre eşdeğerlilik
faktörünün güncellenmesi tabanlı özgün bir yöntem geliştirilmiştir. Yöntem
kapsamında, araç takip sistemlerinin kullanımı ile enerji yönetim sistemi
parametrelerinin trafik yoğunluk bilgisine göre uyarlanması sağlanmıştır. Başka
bir deyişle, sanal ortamda, trafiğe yeni
katılan bir aracın, teorik olarak bulunduğu yol segmenti için hız zaman
grafiğinin ne şekilde olacağı, yakın geçmişte bu yol segmentinde seyahat etmiş
araçların araç takip sistemindeki hız-zaman verileri kullanılarak enerji
sarfiyatı en aza indirilmiştir. Dolayısıyla, sürüş çevrimleri kullanılarak elde
edilmiş algoritmaların kalibrasyonu araç rotası için yapılmıştır. Bu yöntem
kullanılarak şehir içi sürüş çevrimlerinde % 40’a varan yakıt tüketimi
tasarrufu yapmanın mümkün olduğu tespit edilmiştir.
Hibrit enerji yönetim sistemleri Uyarlanabilir EEMY (ECMS) Hibrit Otobüs
TÜBİTAK
115M593
115M593 numaralı projeye verdiği destekten ötürü TÜBİTAK’a teşekkürlerimizi sunarız.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 115M593 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 36 Sayı: 1 |