Çalışmada, I-enkesitli betonarme kirişlerde Ultra Yüksek Performanslı Lifli Beton (UYPLB) kullanımının eğilme/kesme davranışına etkileri deneysel olarak incelenmiş, avantaj ve dezavantajları değerlendirilmiştir. Deneysel sonuçlar referans alınarak, UYPLB kirişlerin tasarımına yönelik AFGC 2013 sayısal prosedürünün kullanılabilirliği değerlendirilmiştir. Deneysel programda, UYPLB’li ve geleneksel betonlu kirişler üzerinde çekme donatısı oranı bakımından parametrik inceleme yapılmıştır. Kirişlere dört noktalı eğilme testi uygulanmış ve yük-deplasman davranışları, kırılma şekilleri, yük taşıma kapasiteleri, deplasman süneklikleri, çatlak davranışları, eğilme rijitlikleri ve beton/donatı şekildeğiştirme davranışları belirlenmiştir. Sonuç olarak, I-enkesitli kirişlerde UYPLB kullanımı, çalışmada incelenen tüm donatı oranları için eğilme ve kesme kapasitesi, rijitlik ve çatlak sınırlama bakımından geleneksel betona göre önemli avantajlar sağlamıştır. UYPLB’nin bu parametreler üzerindeki etkisi kirişte kullanılan donatı oranına göre farklılık göstermiştir. UYPLB kullanımı kiriş süneklikleri ve maksimum yük sonrası çatlak davranışı bakımından özellikle düşük donatı oranlarında bir dezavantaja neden olmuştur. UYPLB’nin bu olumsuz etkisi en yüksek donatılı kirişte avantaja dönüşmüştür. AFGC 2013 kılavuzundaki sayısal prosedür ile kiriş eğilme kapasiteleri yeterli doğrulukla belirlenebilmiştir. Ancak, UYPLB kirişlerde yüksek donatı oranlarına çıkıldığında, AFGC 2013’deki taşıma gücü limit durumuna ait şekildeğiştirmelerde deneysel sonuçlarla uyumsuzluklar oluşabildiği görülmüştür.
Ultra Yüksek Performanslı Lifli Beton betonarme kiriş I-enkesit eğilme davranışı deneysel inceleme
TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK ARAŞTIRMA KURUMU
116M517
Bu çalışma, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu'nun (TÜBİTAK) 116M517 numaralı projesi ile desteklenmiştir. Yazarlar TÜBİTAK'a teşekkürlerini sunarlar.
116M517
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | 116M517 |
Publication Date | May 24, 2021 |
Submission Date | October 1, 2020 |
Acceptance Date | February 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 36 Issue: 3 |