Finansal, çevresel ve mali konular sürdürülebilirliğin üç sacayağıdır ve aralarındaki dengeyi korumak sürdürülebilirliği sağlamak için önem arz eder. Farklı ülkelerdeki sürücülerin çalışma saatleri ve CO2 salınımı hakkındaki düzenlemeler lojistik firmalarının faaliyetlerinde yeni zorluklara yol açmıştır. Lojistik firmalarında ortaya çıkan mali, sosyal ve çevresel hususlar nedeniyle bu çalışmada finansal, çevresel ve sosyal amaçlı, noktalar arasında alternatif yol ve hız seviyeleri içeren araç rotalama problemi için yeni bir, çok amaçlı, karma tam sayılı doğrusal programlama modeli önerilmiştir. Önerilen modelin farklı sistem parametreleri ile ayrıntılı sayısal deney sonuçları elde edilmiştir. Sosyal, finansal ve çevresel amaçların arasında önemli bir ödünleşim olduğu ve bu amaçlar birlikte ele alındığında daha dengeli sonuçların elde edildiği gözlenmiştir. Ayrıca araç rotalarının da sistemin parametrelerinden ciddi şekilde etkilendiği görülmektedir.
Anadolu Üniversitesi
1606F557
Anadolu Üniversitesi BAP koordinatörlüğüne çalışmamızı destekledikleri için teşekkür ederiz.
Economic, environmental and social considerations are three main pillar of sustainability and maintaining the balance between them is the key issue to acchieve sustainability. In addition, the regulations in different countries concerning driver working hours and CO2 emissions create new challenges for the logistics companies in their operations. Motivated by the emerging environmental and social considerations in logistics companies, we propose a novel multi objective mixed integer linear programming model for vehicle routing problem with financial, environmental and social objectives, considering different speed choices and alternative links with different characteristics between nodes. The results of the developed models with varying system parameters are discussed through detailed numerical experiments and significant managerial insights are obtained. It is observed that there is a significant trade-off between social, environmental and financial objectives and better balanced results can be obtained by considering these objectives simultaneously. The routes used by the vehicles are also significantly affected by the characteristics of the system parameters.
1606F557
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | 1606F557 |
Publication Date | September 2, 2021 |
Submission Date | September 8, 2020 |
Acceptance Date | April 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 36 Issue: 4 |