Yaya hareketleri planlama kültürünün ortaya çıkmasında en önemli rolü oynamış olmasına rağmen yayalar günümüzde pek çok problemle karşı karşıyadır. Mekanın araçlara göre düzenlenmesi, zaman içerisinde yeni bir yapı ortaya çıkarmıştır. Günümüzde yayalar bu yeni yapı içerisinde kendilerine yer bulmakta zorlanmaktadırlar. Araçtan arındırılmış yerleşim düşüncesi, özel aracın getirdiği sorunlardan uzak bir yaşam sürmek isteyen kentliler için bir yerleşim biçimi olarak ortaya çıkmıştır. Çalışmada öncelikle bir zamanlar kent büyüklüklerinin ve biçimlerinin temel belirleyicisi olan yaya hareketlerinin gelişimini incelemek için bir literatür taraması yapılmıştır. Ardından araçtan arındırılmış yerleşim modelleri tanımlanarak, dünyanın çeşitli kentlerindeki uygulamalardan örnekler sıralanmıştır. Örnek alan çalışmasında, araç sınırlamasının en katı düzeyinin uygulandığı ‘Floridsdorf (Viyana) araçtan arındırılmış yerleşim projesi’ tasarım prensipleri açısından incelenmiştir. Genel bir değerlendirmenin ardından, araçtan arındırılmış yerleşimlerin, Türkiye’deki uygulanabilirliği tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2013 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 20 Sayı: 4 |