Bu çalışmada, ön karışımlı benzin yakıtının yanma ve egzoz emisyonları üzerine etkileri tek silindirli bir HCCIDI motorunda incelenmiştir. Deneyler motorun maksimum moment devri olan 2200 d/d ve tam yük çalışma şartlarında yapılmıştır. Ön karışımlı benzin yakıt miktarı programlanabilir bir elektronik kontrol ünitesi ile kontrol edilmiş ve düşük basınçlı yakıt enjeksiyon sistemi ile motorun emme havasına püskürtülmüştür. Ön karışımlı benzin yakıtının oranı % 10, % 20 ve % 30 olacak şekilde değiştirilmiş, sonuçlar dizel yakıtı ile karşılaştırılmıştır. Deneysel çalışmalar sonucunda, iki aşamalı yanma (ön karışımlı HCCI yanması ve difuzyon yanması) gözlemlenmiştir. İlk aşama yanma kısmında, silindir içi basınç ve ısı dağılımında artış görülmüştür. İkinci aşama yanma kısmında ise, ön karışımlı benzin yakıtı ile daha düşük difüzyon yanması gerçeklemiştir. Çevrimden çevrime farklılıklar dizel yakıtı ve % 10 ön karışımlı benzin yakıtında oldukça azalmıştır. % 30 ön karışımlı benzin yakıtında duyulabilir miktarda vuruntu gerçeklemiştir. NOx -is zıt eğilim karakteristiği değişmiş ve her iki emisyonda iyileşmeler eş zamanlı olarak sağlanmıştır. Egzoz gaz sıcaklığı % 22 oranında azalırken, NOx ve is emisyonlarında % 16 ve % 65 oranında azalma sağlanmıştır. Diğer yandan HC ve CO emisyonlarında artış görülmüştür.
Kısmi HCCI yanması ön karışımlı benzin yakıtı egzoz emisyonları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 24 Sayı: 2 |