Bu çalışmada, kapasiteli araç rotalama probleminin (KARP) çözümü için makine öğrenmesi teknikleri ile matematiksel programlama formülasyonlarını hibridleştiren iki aşamalı bir yaklaşım önerilmiştir. KARP'ın çözümü için ilk aşamada makine öğrenmesi algoritmaları ile düğümlerin hangi araçlara atanacağına karar verildikten sonra ortaya çıkan kümelerin toplam talep miktarının her bir aracın kapasitesini aşmaması kapasite dengeleme algoritması adı verilen bir metot tarafından garantilenmiştir. İkinci aşamada ise, her bir araç depodan tur oluşturmak için başlar ve gezgin satıcı problemi (GSP) matematiksel modelini kullanarak en kısa kat edilen mesafeyi bulmak için atanan tüm düğümleri ziyaret eder. KARP 'ın nihai çözümü, tüm TSP rotalarının birleştirilmesiyle oluşturulmuştur. Bu çalışmada kullanılan makine öğrenmesi algoritmaları denetimli öğrenme kategorisi altında; K-En yakın Komşuluk algoritması (K-NN) ve lojistik regresyon (LR) algoritmalarıyken; denetimsiz öğrenme kategorisi için, K-Ortalamalar (K-Means) algoritmasıdır. Önerilen yaklaşım için, farklı araç sayıları ile literatürden farklı veri setleri kullanılarak duyarlılık analizleri gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak önerilen hibrid yaklaşımın test problemlerinin çoğunda KARP'ın matematiksel modelinin çözümüne göre daha iyi sonuçlar verdiği gösterilmiştir.
Kapasiteli Araç Rotalama Problemi Makine Öğrenmesi ve Matematiksel Modelleme Hibrid Yaklaşım Lojistik Regresyon K-Means K-NN
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | October 18, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | May 23, 2022 |
Acceptance Date | April 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 39 Issue: 2 |