In the service industry, in addition to the physical performance, personnel are asked to show also the emotions that will satisfy customers during the service production process in return for the wages they are paid.Its foremost reason is the participation of the customer in the service process and the characteristics of the service. In other words, an emotional demonstration is expected from personnel. The aim of this study is to analyse the emotional labour process of people rendering service in the disabled tourism market and its results. The sample consists of the personnel who serve the disabled tourists in hotel facilities. As a result of the study, different findings have been reached as follows: Employees in the disabled tourism market between the ages of 18 and 29 have higher level of emotional effort; some factors such as culture and support by manager are effective in emotional labor process of the employees who work in the disabled tourism market. In the analyses relating to the consequences of emotional labor process, some further results have been reached which are that the most of the personnel who serve in the disabled tourism market do not experience depersonalization while serving the disabled guests and, their self accomplishment level increases when they offer satisfactory service to the disabled guests
Hizmet sektöründe, hizmet üretim sürecinde çalışanlarından bedensel çalışmalarının yanında kendilerine verilen ücretin karşılığında müşteriyi memnun edecek duyguları da sergilemesi istenmektedir. Bunun temel nedenlerinin başında hizmet sürecine müşterinin de katılması ve hizmetin karakteristik özellikleri gelmektedir; çalışanlardan bir duygu gösterimi beklenmektedir. Bu çalışmada engelli turizm pazarında hizmet eden çalışanların duygusal emek süreci ve sonuçlarının analizi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini otel işletmelerinde engelli turistlere hizmet etmiş olan çalışanlar oluşturmaktadır. Çalışma sonucunda engelli turizm pazarında 18-29 yaş grubundaki çalışanların duygusal çaba düzeyinin daha yüksek olduğu; kültür ve yönetici desteği gibi faktörlerin engelli turizm pazarı çalışanlarının duygusal emek süreci üzerinde etkili olabildiği gibi farklı sonuçlar tespit edilmiştir. Duygusal emek sürecinin sonucuna ilişkin yapılan analizlerde çalışanların büyük çoğunluğunun engelli müşterilere hizmet ederken yabancılaşma yaşamadıkları ve yine büyük çoğunluğunun engelli müşterilere memnun edici hizmet sunabildiklerinde kendilerinin kişisel başarı düzeylerinde artış olduğunu hissettikleri tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 2 |