Bu makalede, Fransız Akademisine kabul edilen (1980) ilk Fransız çağdaş kadın yazar, Marguerite Yourcenar’ın (1903-1978) XVI. Yy Avrupasında Rönesans dönemini anlatan ve tarihi
bir eser olarak nitelendirilen, “Zenon" adı altında türkçeye çevrilen “L’Oeuvre Au Noir” (1968) adlı romanında Paracelse, Michel Sevet, Copernic, Etienne Dolet ve Leonardo da Vinci gibi XVI. Yy düşünürlerinden esinlenen ve onların görüşlerini özerk kişiliğinde birleştiren doktor, filozof, aydın, hümanist, simyacı, gezgin kurmaca roman kahramanı Zenon Ligre ‘in çocukluktan ölümüne kadar süren yaşam serüveninde kahramanın değişimi ve dönüşümü, mutlak bilgi ve kimlik arayışı, kilise ve dogmatik düşünceyle mücadelesi Algirdas Julien Greimas’ın anlatısal göstergebilimin çözümleme yöntemlerinden “eyleyenler modeli” çerçevesinde ele alınacaktır. Algirdas Julien Greimas’ın anlam ve anlamlama olgusu üzerine kurgulayarak geliştirdiği “eyleyenler modeli”, anlatı izlencesini kahramanların var olma özellikleriyle değil de yaptıkları ve işlevleriyle üstlendikleri rollerle incelemektedir. Bu çerçevede anlatı izlecesi, eyleyenler şemasında yeralan Özne/Nesne ilişkisi bağlamında irdelenecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 28 |
Açık Erişim Politikası