BibTex RIS Cite

EFFECT OF SELF-PROMOTION TACTIC ON LEADER MEMBER EXCHANGE: THE MEDIATING ROLE OF INSTRUMENTAL ETHICAL CLIMATE

Year 2016, Volume: 18 Issue: 1, 355 - 373, 01.06.2016

Abstract

The real aim of leader member exchange is to fulfill the individual and organizational
goals in today’s organizational environment. The collective methodologies in which
win-win strategies play very effective roles are used very often to achieve this aim. The
group interaction settled through leader’s interactional justice vision varies in different
levels and categories; this interaction goes on till to the end of the membership process
which begins with member’s participation and this interaction affects the performance
and role distinction in the organization. While the group members try to lead the
interaction and affect their leaders with self-sacrifice behaviors, they also want to get
the exclusive roles in their organizations. In this context, the instrumental climate
perception may encourage the self-sacrificed behaviors to get the distinguished roles
and may cause ignoring the other’s benefits. The aim of present study is to investigate
the mediator role of instrumental climate perception for the model analyzing the effects
of self-promotion on leader member exchange. Five hundred and fifty questionnaires
were delivered to the target population chosen from the primary and high school
teachers working in Ankara city with the easy sampling methodology. As a result of the
study it was revealed that the self-promotion behaviors has an effect on leader member
exchange dimensions except the professional esteem and instrumental climate has an
partial mediating role on this effect.

ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ

Year 2016, Volume: 18 Issue: 1, 355 - 373, 01.06.2016

Abstract

Günümüz örgüt anlayışında çalışanlar ile yöneticilerin temel etkileşim kurma nedeni bireysel ve örgütsel amaçların gerçekleştirilmesi olup bunu sağlamak üzere kazan-kazan stratejilerinin etkin bir rol üstlendiği işbirliği yöntemleri yoğun olarak kullanılır. Liderin etkileşimsel adaleti öngörerek oluşturduğu grup etkileşimi, üyenin gruba katılması ile başlayıp devam eden süreçte farklı düzeyde ve farklı boyutlarda kendini gösterir ve rollerin farklılaşmasına ve performansa etki eder. Grup üyeleri özverili davranışlarla etkileşimi yönlendirmeye ve amirlerini etkilemeye çalışırken roller yönüyle de seçkin rollere sahip olmak istemektedirler. Bu kapsamda egoist bir iklim algısı olarak da adlandırılan araççılık iklimleri örgütte iyi rollerin elde edilebilmesi uğruna özverili davranışları daha da cesaretlendirerek diğerlerinin çıkarlarının göz ardı edilmesine sebep dahi olabilir. Bu çalışmada araççılık iklim algısının örnek davranışlar sergileyerek kurulan etkileşim üzerindeki aracılık rolü araştırılmıştır. Kolayda örneklem yöntemi kullanılarak Ankara ilinde ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli bulunan öğretmenlerden evreni temsil edecek 550 öğretmene anket gönderilmiş ve 455 tanesi analiz için kullanılmıştır. Çalışma sonucunda örnek davranışlar sergilemenin lider üye etkileşimi boyutları üzerinde profesyonel saygı etkileşimi boyutu haricinde etkili olduğu ve araççılık ikliminin bu etkide kısmi aracılık rolü üstlendiği tespit edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA68YH57JJ
Journal Section Articles
Authors

Tuğrul Oğuzhan

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Oğuzhan, T. (2016). ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 355-373.
AMA Oğuzhan T. ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. June 2016;18(1):355-373.
Chicago Oğuzhan, Tuğrul. “ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ”. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 18, no. 1 (June 2016): 355-73.
EndNote Oğuzhan T (June 1, 2016) ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 18 1 355–373.
IEEE T. Oğuzhan, “ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 18, no. 1, pp. 355–373, 2016.
ISNAD Oğuzhan, Tuğrul. “ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ”. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 18/1 (June 2016), 355-373.
JAMA Oğuzhan T. ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2016;18:355–373.
MLA Oğuzhan, Tuğrul. “ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ”. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 18, no. 1, 2016, pp. 355-73.
Vancouver Oğuzhan T. ÇOK BOYUTLU LİDER ÜYE ETKİLEŞİMİNE ÖRNEK DAVRANIŞLAR SERGİLEME TAKTİĞİNİN ETKİSİ: ARAÇÇILIK ETİK İKLİMİNİN ARACILIK ROLÜ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2016;18(1):355-73.