Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 2, 742 - 764, 08.09.2017
https://doi.org/10.26745/gaziuiibfd.418602

Öz

Bir
ülkenin ekonomik kalkınması ile büyümesinin, hızlandırılabilmesi ve sürdürülebilir
olması için girişimcilik potansiyeline sahip bireylerin etkin olarak iş
alanlarında yer alması büyük önem taşımaktadır. Girişimcilik potansiyelinin
ortaya çıkartılmasında en önemli unsurların başında eğitim gelmektedir.  Üniversite öğrencileri sözü edilen
girişimcilik potansiyeline sahip olan bireylerden oluşmaktadır. Üniversite
öğrencilerinin girişimci olma süreci, girişimci olmaya karar verdiklerinde
başlar. Öğrencileri girişimciliğe teşvik etmek için, girişimciliği etkileyen
faktörleri ortaya çıkararak girişimcilik kararına nasıl ulaştığını anlamak
gerekir. Buna yönelik eğitimlerle öğrenciler girişimciliğe teşvik edilmeli ve
geleceğin girişimci adayları topluma kazandırılmalıdır. Bu çalışmada üniversite
öğrencilerinin demografik özellikleri ve girişimcilik niyetleri araştırılmaya
çalışılmıştır. Başarı ihtiyacı, kontrol odağı, algılanan destek, algılanan
engel gibi kişisel ve bağlamsal faktörler ile girişimciliğe yönelik tutum,
algılanan davranışsal kontrol ve kişisel normun girişimcilik niyetlerinin üzerindeki
etkisi önerilen bir Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) arayıcılığıyla incelenmiştir. Sonuç
olarak, girişimci adaylarına verilen girişimcilik eğitiminin arttırılması,
doğru yönlendirmelerle iş hayatına kazandırılması, daha çok devlet desteği ile
ekonomik yetersizliklerin giderilmesi ve bireylerin cesaretlendirilmesi önemli
bulgular olarak değerlendirilmiştir. 

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behaviour. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
  • Ajzen, I. (2002). Perceived behavioral control, self-efficacy, locus of control, and the theory of planned behavior. Journal of Applied Social Psychology, 32(4), 665–683.
  • Arslan, K. (2002). Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğilimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, 1-11.
  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBF örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 133–147.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bagozzi, R.P. and Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74–94.
  • Bentler, P.M. and Bonett, D.G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological bulletin, 88(3), 588–606.
  • Bilge, H. ve Bal, V. (2011). Girişimcilik eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,16(2), 131-148.
  • Çelik A., İnce M. ve Bozyiğit S. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyetlerini etkileyen ailesel faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124.
  • Çelik, E. H. ve Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi, Temel kavramlar-uygulamalar-programlama. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Ermiş, A. ve Barutçu, E. (2012). Öğrencilerin kendilerini girişimci bir kişiliğe sahip görmelerini ve iş kurma niyetlerini etkileyen faktörler: bir alan araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 26(2), 1-25.
  • Fishbein, M. and Ajzen, I. (2010). Predicting and changing behavior: The reasoned action approach. New York, NY: Psychology Press.
  • Fornell, C. and Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, pp. 39-50.
  • Hayduk. L. (1987). Structural equation modeling with LISREL: essentials and advances. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Huang, C.-C. and Wang, Y.-M. and Wu, T.-W., and Wang, P.-A. (2013, April). An Empirical Analysis of the Antecedents and Performance Consequences of Using the Moodle Platform. International Journal of Information and Education Technology, 3(2). doi: 10.7763/IJIET.2013.V3.267.
  • Iakovleva, T., Kolvereid, L., and Stephan, U. (2011). Entrepreneurial intentions in developing and developed countries. Education+Training, 53(5), 353–370.
  • İbicioğlu, H., Özdaşlı, K. ve Alparslan, A.M. (2009). Girişimcilik özellikleri ve girişimcilik kültürü tercihi üzerinde ebeveyn etkisi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 12(1-2), 521-538.
  • Kalkan, A. (2012). Kişisel tutum, öznel norm ve algılanan davranış kontrolünün girişimcilik niyeti üzerindeki etkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(14).
  • Karabulut, A.T. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini Ve Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 16(1), 331-356.
  • Karimi, S., Biemans, H. J. A., Lans, T., Chizari, M., & Mulder, M. (2014). Effects of role models and gender on students’ entrepreneurial intentions. European Journal of Training and Development, 38(8), 694–727.
  • Karimi, S., Biemans, H. J. A., Mahdei, K.N., Lans, T., Chizari, M. and Mulder, M. (2015). Testing the relationship between personality characteristics, contextual factors and entrepreneurial intentions in a developing country, International Journal of Psychology, doi: 10.1002/ijop.12209
  • Kautonen, T., van Gelderen, M., and Fink, M. (2015). Robustness of the theory of planned behavior in predicting entrepreneurial intentions and actions. Entrepreneurship: Theory and Practice, 39(3), 655–674.
  • Krueger, N. F., Reilly, M. D. and Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15(5–6), 411–432.
  • Kolvereid, L. and Isakson, E. (2006). New business start-up and subsequent entry into self-employment. Journal of Business Venturing, 21(6), 866–885.
  • Liñán, F., & Chen, Y.-W. (2009). Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593–617.
  • Lüthje, C., and Franke, N. (2003). The ‘making’ of an entrepreneur: Testing a model of entrepreneurial intent among engineering students at MIT. R&D Management, 33(2), 135–147.
  • Mardia, K.V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57, 519–530.
  • Mutlu, S. (2014). KOSGEB'in uygulamalı girişimcilik sertifikası eğitimi kurslarına katılan kursiyerlerin girişimcilik potansiyelleri ve eğilimleri. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 9(1), 2-22.
  • North, D. C. (2005). Understanding the process of economic change. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Obschonka, M., Silbereisen, R. K., Cantner, U. and Goethner, M. (2015). Entrepreneurial self-ıdentity: predictors and effects within the theory of planned behavior framework, J Bus Psychol, 30(4), 773–794, doi: 10.1007/s10869-014-9385-2
  • Park, H. and Blenkinsopp J. (2009). Whistleblowing as planned behavior –a survey of South Korean police officers. Journal of Business Ethics, 85(4), 545–556, doi: 10.1007/s10551-008-9788-y
  • Rauch, A., and Frese, M. (2007). Let‘s put the person back into entrepreneurship research: a meta-analysis of the relationship between business owners’ personality characteristics and business creation and success. European Journal of Work and Organizational Psychology, 16(4), 353–385.
  • Robinson, P. B., Stimpson, D. V., Huefner, J. C., and Hunt, H. K. (1991). An attitude approach to the prediction of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 15(4), 13–31.
  • Scott, J.E. (1995). The measurement of information systems effectiveness: evaluating a measuring instrument. ACM SIGMIS Database, 26(1):43–61.
  • Shaver, K. G., and Scott, L. R. (1991). Person, process, choice: The psychology of new venture creation. Entrepreneurship: Theory and Practice, 16(4), 23–44.
  • Sommer, L, and Haug, M. (2011). Intention as a cognitive antecedent to international entrepreneurship - understanding the moderating roles of knowledge and experience. Int Entrep Manag J, 7, 111–142.
  • Uluköy, M., Demireli, C. ve Kahya, V. (2013). KOSGEB Girişimcilik Eğitim Kurslarına Katılan Katılımcıların Girişimcilik Profiline Yönelik Bir Alan Araştırması, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (8)2.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rana Şen Doğan Bu kişi benim

Veysel Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 8 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şen Doğan, R., & Yılmaz, V. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 742-764. https://doi.org/10.26745/gaziuiibfd.418602
AMA Şen Doğan R, Yılmaz V. Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Eylül 2017;19(2):742-764. doi:10.26745/gaziuiibfd.418602
Chicago Şen Doğan, Rana, ve Veysel Yılmaz. “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi”. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19, sy. 2 (Eylül 2017): 742-64. https://doi.org/10.26745/gaziuiibfd.418602.
EndNote Şen Doğan R, Yılmaz V (01 Eylül 2017) Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19 2 742–764.
IEEE R. Şen Doğan ve V. Yılmaz, “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 2, ss. 742–764, 2017, doi: 10.26745/gaziuiibfd.418602.
ISNAD Şen Doğan, Rana - Yılmaz, Veysel. “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi”. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19/2 (Eylül 2017), 742-764. https://doi.org/10.26745/gaziuiibfd.418602.
JAMA Şen Doğan R, Yılmaz V. Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2017;19:742–764.
MLA Şen Doğan, Rana ve Veysel Yılmaz. “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi”. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 2, 2017, ss. 742-64, doi:10.26745/gaziuiibfd.418602.
Vancouver Şen Doğan R, Yılmaz V. Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2017;19(2):742-64.