Opinions of teacher candidates related to the use of local and
cultural heritage items in teaching Social Studies have been investigated in this
research. 141 (68 female, 73 male) teacher candidates, currently students at
Mugla Sitki Kocman University Social Studies and Classroom Teacher
departments, have formed the study group of this research. The model of the study has been determined as mixed method. The teacher candidate attitude
scale, developed by the researchers, has been used to identify the attitudes of
teacher candidates. The general internal consistency index of items in the scale
has been found .895. Frequency and percentage values have been used in
determining teacher candidates’ opinions. In addition, a survey that consists of
open ended information and opinion questions prepared by the researcher has
also been conducted on teacher candidates. According to the findings of the
research; teacher candidates have a positive opinion about the use of local and
cultural heritage items in teaching Social Sciences. It has been observed that
they have responded positively to the items of the attitude scale which state that
Social Science courses can be associated to local culture items, and that local
cultural heritage items will be beneficial in teaching Social Sciences
Bu araştırmada Sosyal Bilgiler Öğretiminde yerel, kültürel miras öğelerinin kullanımına ilişkin öğretmen adayı görüşleri belirlenmiştir. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesindeki Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenliğinde eğitim görmekte olan 141 (68 bayan 73 bay) öğretmen adayı çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışmanın modeli karma yöntem olarak belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının tutumlarını belirlemek için araştırmacılar tarafından hazırlanmış öğretmen adayı tutum ölçeği kullanılmıştır. Ölçekte yer alan maddelerin genel iç tutarlılık katsayısı. 895 olarak bulunmuştur. Öğretmen adayı görüşlerini belirlemede frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Yine öğretmen adaylarına araştırmacı tarafından hazırlanmış açık uçlu bilgi ve görüş sorularından oluşan anket formu uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmen adayları; yerel, kültürel miras öğelerinin sosyal bilgiler öğretiminde kullanımına olumlu bakmaktadırlar. Sosyal bilgiler dersi ile yerel kültür öğelerinin ilişkilendirilebileceği ve sosyal bilgiler öğretiminde yerel kültürel miras öğelerinin yararlı olacağına dair tutum ölçeği ifadelerine olumlu görüş bildirdikleri gözlemlenmiştir.
Other ID | JA67YF48SJ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 5 |