– In this study, consumer behaviors of the police officers who work
in centre county of Tokat province was aimed. In study, with purposeful
sample method 15% among 881 men, 55 women police officers was sampled
and universe of research was created. The sampled with 132 men and 8
women police officers was seen as incidental. The police officers who 96,43%
graduate, 42,15% working of wife, 3814 TL monthly average household
income was seen. On the criteria attention of consumers shopping was applied
factor analysis and under 7 major factor was integrated. According to this,
quality, appearance and content, popularity, habits, trademark, customer
expectation and budget was determined as important criterions. Police officers
in centre county of Tokat province have more average income than average
household income of Turkey and their monthly expenditure ratios were
determined to be similarity with Turkey average
Bu çalışmada, Tokat ili merkez ilçede görev yapan polis memurlarının tüketici davranışlarını belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada 881 erkek, 55 kadın polis memuru arasından %15’i gayeli örnekleme yöntemi örneğe çekilmiş ve araştırma evreni oluşturulmuştur. Örneğe çekilen 132 erkek ve 8 kadın polis memuru ile tesadüfi olarak görülmüştür. Polis memurlarının %96,43’ünün üniversite mezunu olduğu, %42,15’inin eşlerinin de çalıştığı, aylık ortalama hanehalkı gelirinin 3814 TL olduğu görülmüştür. Tüketicilerin alışverişte dikkat ettiği kriterler üzerine faktör analizi uygulanmış ve 7 ana faktör altında toplanmıştır. Buna göre, kalite, görünüş ve içerik, popülarite, alışkanlıklar, marka, müşteri beklentileri ve bütçe önemli kriterler olarak ortaya çıkmıştır. Tokat ili merkez ilçede görev yapan polis memurlarının Türkiye ortalama hanehalkı gelirinin üzerinde bir gelirle yaşadıkları ve aylık harcama oranları Türkiye ortalaması ile benzerlik gösterdiği belirlenmiştir.
Other ID | JA38GH92AS |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 6 |