BibTex RIS Cite

Secondary School Students of “Helpfulness” Value Related to The Perception of Metaphor

Year 2013, Issue: 7, 105 - 120, 01.12.2013

Abstract

The aim of this study is determining the 5, 6, and 7 grade students’
percetions by the help of metaphors. The reseach was carried out with qualitative
research methods and has been patterned with factualism. The study group
consists of 179 student which have been receiving education from 5,6, and 7
grades of Aksaray Faik Türkmen Secondary School. The data of this research
was collected with gap filling form that consist of one question. Descriptive
analysis method is used to analysis the data. 101 metaphor was produced by 179 students. 5 grade students are produced 43 metaphor, 6 grades 24 and 7 grades
33. This metaphors are collected in four basic categories which are named;
“helfulness as an emotion, helfulness as family and social environment,
helfulness as natural environment, helfulness as an object and helfulness as an
unseeable creature. In the light of the results, students’ metaphors are appropriate
for their developmental levels and they attaches importance to the worth of
“helpfullness”.

Ortaokul Öğrencilerinin “Yardımseverlik” Değeri İle İlgili Metefor Algıları

Year 2013, Issue: 7, 105 - 120, 01.12.2013

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin “Yardımseverlik” değeri ile ilgili algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2012-2013 eğitim öğretim yılında Aksaray ili Cihanbeyli ilçesi Faik Türkmen ortaokulunda öğrenim gören 5,6 ve 7. sınıf toplam 179 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri boşluk doldurmayı gerektiren ve tek sorudan ibaret olan bir formla toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. 179 öğrenci 101 metafor oluşturmuştur. 5. sınıflar 43, 6. sınıflar 24 ve 7. sınıflar 33 metafor oluşturmuşlardır. Geliştirilen bu metaforlar “duygu olarak yardımseverlik, aile ve sosyal çevre olarak yardımseverlik, doğal çevre olarak yardımseverlik, nesne olarak yardımseverlik, görülmeyen varlık olarak yardımseverlik gibi beş temel kategori altında toplanmıştır. Araştırmada öğrencilerin gelişimsel düzeylerine uygun olarak metafor geliştirdikleri ve “Yardımseverlik” değerini önemsedikleri sonucuna ulaşılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA49FH28VD
Journal Section Articles
Authors

Ömer Faruk Sönmez This is me

Nihan Akıncan This is me

Publication Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 7

Cite

APA Sönmez, Ö. F., & Akıncan, N. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin “Yardımseverlik” Değeri İle İlgili Metefor Algıları. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi(7), 105-120.
AMA Sönmez ÖF, Akıncan N. Ortaokul Öğrencilerinin “Yardımseverlik” Değeri İle İlgili Metefor Algıları. GBAD. December 2013;(7):105-120.
Chicago Sönmez, Ömer Faruk, and Nihan Akıncan. “Ortaokul Öğrencilerinin ‘Yardımseverlik’ Değeri İle İlgili Metefor Algıları”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, no. 7 (December 2013): 105-20.
EndNote Sönmez ÖF, Akıncan N (December 1, 2013) Ortaokul Öğrencilerinin “Yardımseverlik” Değeri İle İlgili Metefor Algıları. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 7 105–120.
IEEE Ö. F. Sönmez and N. Akıncan, “Ortaokul Öğrencilerinin ‘Yardımseverlik’ Değeri İle İlgili Metefor Algıları”, GBAD, no. 7, pp. 105–120, December 2013.
ISNAD Sönmez, Ömer Faruk - Akıncan, Nihan. “Ortaokul Öğrencilerinin ‘Yardımseverlik’ Değeri İle İlgili Metefor Algıları”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 7 (December 2013), 105-120.
JAMA Sönmez ÖF, Akıncan N. Ortaokul Öğrencilerinin “Yardımseverlik” Değeri İle İlgili Metefor Algıları. GBAD. 2013;:105–120.
MLA Sönmez, Ömer Faruk and Nihan Akıncan. “Ortaokul Öğrencilerinin ‘Yardımseverlik’ Değeri İle İlgili Metefor Algıları”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, no. 7, 2013, pp. 105-20.
Vancouver Sönmez ÖF, Akıncan N. Ortaokul Öğrencilerinin “Yardımseverlik” Değeri İle İlgili Metefor Algıları. GBAD. 2013(7):105-20.