In this review we evaluated education, employment and other
problems of fisheries engineers employed in public as well as private industries
and discussed the ways of eliminating those problems and the current shape of
fisheries in Turkey. In Turkey there are 24 Faculties/Departments of Fisheries
providing undergraduate and graduate education. Although Turkey is rich in
water resources and surrounded by three major seas, the rate of preference of
fisheries faculties and departments by high school graduates has substantially
declined. The low rate of preference, which is probably caused by an increase in
number of faculties and departments and unemployed fisheries engineers,
creates an avocationally disturbing situation. In order to increase the rate of
preference and fill the empty quotas given by Turkish Higher Education Council
to the Fisheries Faculties/Departments, quotas substantially have been declined
and some of Fisheries Faculties have been renamed. But these attempts were
sooner understood not to be effective choices for increasing the rate of
preference. It seems that publicizing of Fisheries Engineers to society
particularly to the high school graduates is effective and aright ways of solving
these problems
Bu derlemede dünyada son yıllarda hızlı bir büyüme trendinde yer alan
tarım ve gıda sektörünün bir parçası su ürünlerinin; ülkemizdeki mevcut durumu,
özel ve kamu sektöründe çalışan Su Ürünleri mühendislerinin başta istihdam
olmak üzere eğitim ve diğer sorunları ve bu sorunların giderilmesinde
izlenebilecek çözüm yolları açıklanmaya çalışılmıştır. Türkiye’de toplam 24 adet
bölümde su ürünleri lisans eğitimi verilmektedir. Sayıları artan fakülte sayıları ve
istihdam edilemeyen mezunlar nedeni ile su ürünleri mühendisliğinin daha az
tercih edilmesi, mesleki açıdan oldukça rahatsızlık yaratan bir durum
oluşturmaktadır. Dolmayan kontenjanlar nedeni ile kontenjanlarının düşürülmesi
ya da farklı isimlendirmeler yapılarak, öğrenci tercihlerinin artırılması yoluna
gidilmiştir. Fakat bu girişimlerin doğru tercih olmadığı kısa zamanda ortaya
çıkmıştır. Bu olumsuzlukların çözümü, topluma özellikle öğrencilere su ürünleri
mühendisliğinin doğru şekilde tanıtılmasından geçtiği anlatılmalıdır.
Other ID | JA96DZ82KD |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 13 |