Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti ile Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi

Year 2021, Volume: 10 Issue: 3, 229 - 241, 31.12.2021

Abstract

Seçmeli dersler, öğrencilerin lisans hayatlarında mesleki yeterliliklerini tamamlayan mesleklerini daha iyi icra etmelerini sağlayacak tamamlayıcı ve spesifik konuların yer aldığı gerekli derslerdir. Öğreticinin uzmanlığını ortaya koyduğu dersler olmasından dolayı bu derslerin seçimleri de öğrencinin eğitimi için önemlidir. Seçmeli derslerin, öğrencilerin daha sonraki meslek hayatını etkileyecek olmalarından dolayı optimal seçim kriterlerinin ve ders seçimini etkilediği düşünülen faktörlerin ortaya çıkarılması gerekmektedir. Bu bağlamda; yapılan çalışmanın amacı, üniversitede öğrenim gören öğrencilerin seçmeli dersleri seçerken göz önüne aldıkları kriterleri ortaya koymaktır. 30 maddelik anket formu Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nden 649 öğrenciye uygulanmıştır. İfadelere ait ayırıcılık gücü indeksi, basit doğrusal regresyon, iki bağımsız grup t–testi, madde kalan korelasyonu hesaplamalarının ardından geçerlilik ve güvenilirlik analizi yapılmıştır. Bu analizler sonucunda 20 maddenin seçimlik dersleri seçmede etkili ve belirleyici ifadeler olmadığı için işlem dışı tutulmasına karar verilmiştir. Geriye kalan 10 madde için faktör analizi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde Kaiser-Mayer-Olkin (KMO) örneklem uygunluğu ölçütü değeri 0,791 ve Bartlett Küresellik Testi sonucu χ2=2650,10 (p<0,05) şeklinde bulunmuş olup ölçeğin faktör analizine uygunluğunun çok iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca korelasyon matrisinin özdeğerlerinin 1 ve 1’den büyük (λ≥1) olması durumuna göre oluşan 2 faktörün açıkladığı varyans toplam varyansın %59,234’lük kısmıdır. “Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti” faktörü toplam varyansın %29,67’sini açıklarken; “Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti” faktörü olarak adlandırılan ikinci faktör ise toplam varyansın %29,57’sini açıklamaktadır. Çalışmanın devamında elde edilen faktör yapısı doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modelleri ile incelenerek faktörler arasındaki ilişkiler ve ders seçiminde en etkili faktör belirlenmiştir.

References

  • Akpan, E.U.U., 1986. Factors Affecting Students Choice of Science Subjects in Nigerian, Research in Science and Technological Education, 4(1), 99-109.
  • Bryman, A., Cramer, D., 2001 Quantitative Data Analysis with SPSS Release 10 for Windows: A Guide Social Scientists, Routledge, London, 254-258.
  • Büyüköztürk, Ş., 2002. Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32 (32), 470-483.
  • Demir, A., 1996. Üniversitedeki Seçmeli Ders Uygulamasının Öğrenciler ve Öğretim Üyelerince Değerlendirilmesi, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2(7), 24-31.
  • Ferrer-Caja, E., Weiss, M.R., 2002. Cross-validation of a Model of Intrinsic Motivation with Students Enrolled in High School Elective Courses, The Journal of Experimental Education, 71(1), 41-65.
  • Frank, J., 1976. Complete Guide to Co-curricular Programs and Activities for the Middle Grades. Parker Publishing Company.
  • Howitt, D., Cramer, D., 1997. An Introduction to Statics in Psychology, London: Prentice Hall.
  • Larson, R., 2006. Positive Youth Development, Willful Adolescents, and Mentoring. Journal of Community Psychology, 34(6), 677-689.
  • Oosterhof, A., 1994. Classroom Applications of Educational Measurement. (Second Edition). New York: Merrill / Macmillan.
  • Schermelleh Engel K, Moosbrugger H, Müler H., 2003. Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Signifiance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2): 23-74.
  • Stocking, V.B., Goldstein, D., 1992. Course Selection and Performance of Very High Ability Students; Is There a Gender Gap?. Roeper Review, 15(1), 48-51.
  • Sümer, N., 2000. Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları. 3(6): 49-74.
  • Tabachnick, B.G, 2001. Using Multivariate Statistics (4th edition). Allyn and Bacon, Boston
  • Taş, B.S., 2004. Seçmeli Ders Programlarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Tavşancıl, E., 2010. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Yayıncılık (4. Baskı), Ankara.
  • Ülgen, G., 1992. İlköğretim Okullarının 6, 7, 8., Sınıflarında Seçmeli Dersler”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 107-114.
Year 2021, Volume: 10 Issue: 3, 229 - 241, 31.12.2021

Abstract

References

  • Akpan, E.U.U., 1986. Factors Affecting Students Choice of Science Subjects in Nigerian, Research in Science and Technological Education, 4(1), 99-109.
  • Bryman, A., Cramer, D., 2001 Quantitative Data Analysis with SPSS Release 10 for Windows: A Guide Social Scientists, Routledge, London, 254-258.
  • Büyüköztürk, Ş., 2002. Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32 (32), 470-483.
  • Demir, A., 1996. Üniversitedeki Seçmeli Ders Uygulamasının Öğrenciler ve Öğretim Üyelerince Değerlendirilmesi, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2(7), 24-31.
  • Ferrer-Caja, E., Weiss, M.R., 2002. Cross-validation of a Model of Intrinsic Motivation with Students Enrolled in High School Elective Courses, The Journal of Experimental Education, 71(1), 41-65.
  • Frank, J., 1976. Complete Guide to Co-curricular Programs and Activities for the Middle Grades. Parker Publishing Company.
  • Howitt, D., Cramer, D., 1997. An Introduction to Statics in Psychology, London: Prentice Hall.
  • Larson, R., 2006. Positive Youth Development, Willful Adolescents, and Mentoring. Journal of Community Psychology, 34(6), 677-689.
  • Oosterhof, A., 1994. Classroom Applications of Educational Measurement. (Second Edition). New York: Merrill / Macmillan.
  • Schermelleh Engel K, Moosbrugger H, Müler H., 2003. Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Signifiance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2): 23-74.
  • Stocking, V.B., Goldstein, D., 1992. Course Selection and Performance of Very High Ability Students; Is There a Gender Gap?. Roeper Review, 15(1), 48-51.
  • Sümer, N., 2000. Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları. 3(6): 49-74.
  • Tabachnick, B.G, 2001. Using Multivariate Statistics (4th edition). Allyn and Bacon, Boston
  • Taş, B.S., 2004. Seçmeli Ders Programlarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Tavşancıl, E., 2010. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Yayıncılık (4. Baskı), Ankara.
  • Ülgen, G., 1992. İlköğretim Okullarının 6, 7, 8., Sınıflarında Seçmeli Dersler”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 107-114.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Taner Tunç 0000-0002-5548-8475

Burak Yılmaz 0000-0002-0492-5284

Samet Hasan Abacı 0000-0002-1341-4056

Early Pub Date December 31, 2021
Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Tunç, T., Yılmaz, B., & Abacı, S. H. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti ile Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 10(3), 229-241.
AMA Tunç T, Yılmaz B, Abacı SH. Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti ile Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi. GBAD. December 2021;10(3):229-241.
Chicago Tunç, Taner, Burak Yılmaz, and Samet Hasan Abacı. “Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti Ile Akademik Ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 10, no. 3 (December 2021): 229-41.
EndNote Tunç T, Yılmaz B, Abacı SH (December 1, 2021) Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti ile Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 10 3 229–241.
IEEE T. Tunç, B. Yılmaz, and S. H. Abacı, “Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti ile Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi”, GBAD, vol. 10, no. 3, pp. 229–241, 2021.
ISNAD Tunç, Taner et al. “Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti Ile Akademik Ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 10/3 (December 2021), 229-241.
JAMA Tunç T, Yılmaz B, Abacı SH. Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti ile Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi. GBAD. 2021;10:229–241.
MLA Tunç, Taner et al. “Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti Ile Akademik Ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, vol. 10, no. 3, 2021, pp. 229-41.
Vancouver Tunç T, Yılmaz B, Abacı SH. Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti ile Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi. GBAD. 2021;10(3):229-41.