Seçmeli dersler, öğrencilerin lisans hayatlarında mesleki yeterliliklerini tamamlayan mesleklerini daha iyi icra etmelerini sağlayacak tamamlayıcı ve spesifik konuların yer aldığı gerekli derslerdir. Öğreticinin uzmanlığını ortaya koyduğu dersler olmasından dolayı bu derslerin seçimleri de öğrencinin eğitimi için önemlidir. Seçmeli derslerin, öğrencilerin daha sonraki meslek hayatını etkileyecek olmalarından dolayı optimal seçim kriterlerinin ve ders seçimini etkilediği düşünülen faktörlerin ortaya çıkarılması gerekmektedir. Bu bağlamda; yapılan çalışmanın amacı, üniversitede öğrenim gören öğrencilerin seçmeli dersleri seçerken göz önüne aldıkları kriterleri ortaya koymaktır. 30 maddelik anket formu Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nden 649 öğrenciye uygulanmıştır. İfadelere ait ayırıcılık gücü indeksi, basit doğrusal regresyon, iki bağımsız grup t–testi, madde kalan korelasyonu hesaplamalarının ardından geçerlilik ve güvenilirlik analizi yapılmıştır. Bu analizler sonucunda 20 maddenin seçimlik dersleri seçmede etkili ve belirleyici ifadeler olmadığı için işlem dışı tutulmasına karar verilmiştir. Geriye kalan 10 madde için faktör analizi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde Kaiser-Mayer-Olkin (KMO) örneklem uygunluğu ölçütü değeri 0,791 ve Bartlett Küresellik Testi sonucu χ2=2650,10 (p<0,05) şeklinde bulunmuş olup ölçeğin faktör analizine uygunluğunun çok iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca korelasyon matrisinin özdeğerlerinin 1 ve 1’den büyük (λ≥1) olması durumuna göre oluşan 2 faktörün açıkladığı varyans toplam varyansın %59,234’lük kısmıdır. “Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti” faktörü toplam varyansın %29,67’sini açıklarken; “Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti” faktörü olarak adlandırılan ikinci faktör ise toplam varyansın %29,57’sini açıklamaktadır. Çalışmanın devamında elde edilen faktör yapısı doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modelleri ile incelenerek faktörler arasındaki ilişkiler ve ders seçiminde en etkili faktör belirlenmiştir.
Ders seçme Akademik ve mesleki ilerleme Zahmetsiz ders geçme İkinci düzey doğrulayıcı faktör analizi Yapısal Eşitlik Modellemesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 3 |