Eid al-Adha is of great importance for cattle and sheep fattening enterprises. Most livestock breeders adjust their breeding plans, debts and receivables according to the Eid al-Adha periods. The prices of animals sold during Eid al-Adha are higher than in other months, making it attractive to raise sacrificial livestock. A survey was conducted with 162 enterprises, all of which raise sacrificial livestock in Odunpazarı District of Eskişehir Province. The aim of the research is to determine the problems of the sacrificial fattening enterprises by revealing their breeding, marketing and slaughtering services and to measure their satisfaction level. According to the results of the research, families that raise sacrificial livestock have been doing this job for an average of 14.81 years. Cattle breed preference is primarily Eastern Anatolian Red and local breeds, followed by hybrid breeds. Livestock is supplied from Eastern provinces. There is a problem with animal supply. Feed prices and insufficient pasture areas are other problems. The uncertainty of prices regarding animal sales puts pressure on breeders. Among the slaughtering problems, not being able to find a butcher is the biggest problem. 56.79% of the breeders stated that they were not satisfied with raising sacrificial livestock. 59.26% of the breeders stated that they would not continue livestock breeding. Breeders demand low-interest or interest-free loans, support for feed prices, and livestock support. Since livestock farms are small family businesses, they should be facilitated in using appropriate business and investment loan opportunities to improve their conditions. Feed, one of the most important inputs, should be kept under control in terms of price and support. Pasture areas should be developed. Organization should be encouraged and the effectiveness of existing organizations should be increased.
Büyükbaş ve küçükbaş besi işletmeleri için Kurban Bayramının büyük bir önemi vardır. Besi hayvanı yetiştiricilerinin çoğu yetiştirme planlarını, borçlarını, alacaklarını Kurban Bayramı dönemlerine göre ayarlamaktadır. Kurban Bayramı döneminde satılan hayvanların fiyatlarının diğer aylara göre daha yüksek olması kurbanlık besi hayvanı yetiştirmeyi cazip kılmaktadır. Eskişehir İli Odunpazarı İlçesinde kurbanlık besi yetiştiren işletmelerin tamamı olan 162 işletme ile anket yapılmıştır. Araştırmada amaç, kurbanlık besi işletmelerinin yetiştiricilik, pazarlama, kesim hizmetlerini ortaya koyarak sorunlarını belirlemek ve memnuniyet durumunu ölçmektir. Araştırma sonuçlarına göre, büyükbaş kurbanlık besi hayvanı yetiştiriciliği yapan aileler ortalama 14,81 yıldır bu işi yapmaktadır. Büyükbaş hayvan ırkı tercihi öncelikle Doğu Anadolu Kırmızısı ve yerli ırklar olup bunu melez ırklar takip etmektedir. Besi hayvanları Doğu illerinden temin edilmektedir. Hayvan temini konusunda sorun yaşanmaktadır. Yem fiyatları ve mera alanlarının yetersizliği sorunlardan diğeridir. Hayvan satışı konusunda fiyatların belirsizliği yetiştiricileri zorlamaktadır. Kesim sorunları içerisinde de kasap bulamama en büyük sorundur. Yetiştiricilerin %56,79’u kurbanlık besi hayvancılığı yapmaktan memnun olmadıklarını belirtmiştir. Yetiştiricilerin %59,26’sı besiciliğe devam etmeyeceğini ifade etmiştir. Yetiştiriciler düşük faizli veya faizsiz kredi, yem fiyatlarının desteklenmesi, besi hayvanı desteği talep etmektedirler. Hayvancılık işletmeleri küçük aile işletmeleri olduğundan koşullarını iyileştirmeleri için uygun işletme ve yatırım kredi imkânları kullanımında kolaylık sağlanmalıdır. En önemli girdilerden olan yem, fiyat ve destekleme olarak kontrol altında tutulmalıdır. Mera alanları geliştirilmelidir. Örgütlenme teşvik edilmeli ve mevcut örgütlerin etkinliği arttırılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems Organisation and Management |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | June 6, 2024 |
Publication Date | June 12, 2024 |
Submission Date | May 29, 2024 |
Acceptance Date | May 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 1 |