Dünya genelinde ölüm nedenleri arasında her yıl gittikçe daha yüksek sıralarda yer alan trafik kazaları ciddi bir halk sağlığı meselesidir. Trafik kazalarını önleyebilmek için öncelikle bu sorunu anlamak ve açıklayabilmek gerekir. Trafik kazalarının nedenleri arasında en önemlisi insan faktörüdür ve sürücülük becerileri ile davranışları olmak üzere iki ana başlıkta incelenir. Sürücülük tarzı, kişinin belli sürücülük becerileri düzeyiyle ne yapmayı seçtiği ile ilgilidir ve kişilik özelliklerinden etkilenir. Bu çalışmanın amacı riskli sürücülük tarzını açıklamayı hedefleyen çalışmalarda incelenen kişilik özelliklerini tanıtmak ve bu çalışmaların bulgularını bir araya getirmektir. Bu kapsamda, trafik psikolojisi yazınında incelenen beş faktörlü kişilik modeli, treyt öfke, heyecan arama, dürtüsellik, Karanlık Üçlü kişilik özellikleri ve kontrol odağı değişkenlerinin riskli sürücülükle ilişkilerini araştıran alanyazın bu derleme çalışmasında özetlenerek sunulmaktadır.
Traffic accidents, increasingly ranking among the leading causes of death worldwide, pose a serious public health issue. To be able to prevent road traffic accidents, this problem should be understood and explained first. The most significant cause of traffic accidents is the human factors in driving and it entails driving skills and behaviors. Driving style is related to what the driver chooses to do with a specific skill level and it is known that driving style is influenced by personality traits. The aim of the present study is to introduce the personality traits that are examined in the studies trying to explain risky driving style and compile the findings of these studies. In this realm, the associations of the personality variables examined in the traffic psychology literature- namely five factor model of personality, trait anger, sensation seeking, impulsivity, Dark Triad personality traits and locus of control- with risky driving are presented in the current review study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 26, 2021 |
Submission Date | April 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |