Safety and security
have been studied under different dimensions, like military and economic
security, or at different levels like individual and societal levels. At the
present time, safety and security in traffic context is an issue manifesting
itself on different dimensions and at different levels; in addition to being an
underestimated societal health and security problem. This fact shows the
importance of investigating the characteristics of the behaviors which can be
accepted as offense or having the potential to constitute an offense. The aim
of the present study is investigating the relationships between impulsive
driving and driving anger expression, as two individual characteristics being
related to risky driving, by using context-specific measures. A total of 237
licensed university students between the ages of 18 and 25 participated into
the study. The participants were asked to complete a questionnaire including a
demographic information form, the Impulsive Driver Behavior Scale, and the
Driving Anger Expression Inventory. To investigate the relationship between
impulsive driving and driving anger expression, hierarchical regression
analyses were conducted after controlling for the statistical effects of gender
and lifetime kilometer. The results showed that impulsive driving is related to
the driving anger expression among young drivers. Especially, driver urgency is
positively related to aggressive expression of driving anger, whereas it is
negatively related to adaptive/constructive anger expression. In the present
study, the relationship between impulsive driving and driving anger expression
was studied for the first time in the literature by using context-specific
measures. The results of the study were discussed in relation to safety and security
in traffic context.
Güvenlik, askerî güvenlik, ekonomik güvenlik gibi farklı boyutlarda ve
bireysel, toplumsal seviye gibi farklı seviyelerde incelenebilen bir kavramdır.
Trafik bağlamında güvenlik de farklı boyut ve seviyelerde kendini gösteren,
günümüzde önemi azımsanan bir konu ve toplum sağlığı ve güvenliği problemidir.
Bu durum, trafik ortamlarında suç sayılan veya suç oluşturma potansiyeline
sahip davranış ve özelliklerin incelenmesinin önemini göstermektedir. Bu
çalışmanın amacı, bu özellikler arasında yer alan dürtüsel sürücülük ve sürücü
öfke ifadesi değişkenleri arasındaki ilişkinin trafik ortamına özgü ölçümler
kullanılarak araştırılmasıdır. Çalışmaya, 18-25 yaş aralığında 237 ehliyet
sahibi üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcılardan demografik bilgi
formu, Dürtüsel Sürücü Davranışları Ölçeği ve Sürücü Öfke İfadesi Ölçeği’nden
oluşan anketi yanıtlamaları istenmiştir. Dürtüsel sürücülük ve sürücü öfke
ifadesi arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla cinsiyet ve hayat boyu
gidilen yol miktarı değişkenlerinin istatistiksel etkileri kontrol edilerek
hiyerarşik regresyon analizleri yapılmıştır. Sonuçlar, genç sürücülerde
dürtüsel sürücülük alt boyutlarının sürücü öfke ifadesiyle ilişkili olduğunu
göstermektedir. Özellikle sürücü sıkışıklığı, sürücü öfkesinin saldırgan ifade
boyutlarıyla pozitif ilişki gösterirken, uyum sağlayıcı/yapıcı ifadesi ile
negatif ilişki göstermiştir. Bu çalışma kapsamında literatürde ilk defa sürücü
dürtüselliğinin sürücü öfke ifadesi ile ilişkisi, trafik ortamına özgü
ölçümlerin kullanımı ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar trafik güvenliği
ile ilişkilendirilerek tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 13, 2018 |
Submission Date | March 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
The open access articles in the journal are licensed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license.