This study has been carried out to put forward the factors affecting the theoretical courses, applied courses and general achievement of students in Teaching Physical Education Department of Schools of Physical Education and Sports which variables are important for students to attain a better success. The number of the students included in the study was 137, from Atatürk University, and 88 from Ege University, all from Teaching Physical Education Departments of the Schools of Physical Education and Sports, in the study, a questionnaire developed by the researchers was administered to the sample and the students achievement scores were obtained from the student Registrar's Offices. In the research, the data were analysed by ANOVA. F, t, Scheffe tests and correlation analysis, the results of the present study reveal that students ahievement were influenced by sex, the places that were lived, the gruduated highd, school department, mothers educational levels, universités that were educated and high-school cumulative sroes. The daha also confirmed that there was no statistical difference among the graduated high-school types, to be licenced athletes, fathers' educational levels, parents' job, family income and students' achievement.
Bu araştırma Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin teorik, uygulamalı ve genel başarılarına etki eden etmenlerin neler olduğu, öğrenci başarılarının hangi düzeyde bulunduğu ve bu gençlerin daha başarılı olabilmeleri için ortaöğretimdeki hangi değişkenlerin daha önemli olduğu sorularına yanıt bulabilmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma örneklemini, Atatürk Üniversitesi (49) ve Ege Üniversitesi (88), Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü 1. sınıfta eğitim gören toplam 137 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri; araştırmacılar tarafından geittirilen bir anket ile, öğrencilerin lise diploma notları ve birinci sınıf notları ise Öğrenci İşleri Bürolarından elde edilmiştir. Araştırmada; frekans ve yüzde dağılımları alınmış, t, F ve Scheffe testleri uygulanmış, Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Araştırma bulguları; öğrenci başarısını cinsiyet, yerleşim yeri, bitirilen lise bölümü, anne eğitim düzeyi, öğretim görülen üniversite ve lise doploma notu gibi faktörlerin etkilediğini ortaya koymaktadır. Buna karşın, öğrenci başarısı mezun olunan lise türüne, lisanslı sporcu olma durumuna, baba eğitim düzeyine, anne-baba mesleğine ve aile gelirine göre istatistik açıdan anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır.
Subjects | Sports Medicine |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 1999 |
Submission Date | March 16, 2017 |
Acceptance Date | November 12, 1998 |
Published in Issue | Year 1999 Volume: 4 Issue: 1 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.