The
present research is aimed at examining the relationship between the research
achievements, attitudes towards research and research experiences at Research
Methods course of prospective Physical Education teachers. The sample consisted
135 the students of the School of Physical Education and Sports, Ege University.
In the study, "The Attitude Scale towards Research" which was
developed by Köklü (1992) and a 5-item questionnaire are administered to the
sample. The grades of Research Methods and high-school grade point averages
(GPA) of the students are obtained from the Students Registrar’s Office. In the
research, the data were analysed by ANOVA, Scheffe and LSD tests, correlation
and multiple regression analysis. There is a positive relationship between
research achievement and research attitudes. Moreover research achievement of
the students, research experience and GPA has positively and age negatively
correlated. Besides, research experience, attitudes toward research and GPA
have also correlated significantly. There is a negative relationship between
high school achievement and age. Research attitudes, research experience, and age
account for 48 % of the variance in research achievement. In conclusion, it is
revealed that research attitudes was found "positive" and their
related achievement at "fine" level of PE students. Hence, it can be
asserted that attitudes towards research, research experiences and age have a
positive effect on Research Methods course achievement. Nevertheless, as the
variance is at moderate level, it is thought that there is some other variables
affecting the achievement.
Research Methods Research Attitude Research Experience Research Achievement Physical Education Prospective Teacher
Bu araştırmanın amacı, Beden Eğitimi Öğretmeni adaylarının Araştırma
Yöntemleri ders başarılarının; araştırmaya yönelik tutumları ve araştırma
deneyimleri ile olan ilişkisini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini E.Ü.
BESYO Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü öğrencileri (n=135) oluşturmaktadır.
Araştırmada; Köklü (1992) tarafından geliştirilen "Araştırmaya Yönelik
Tutum Ölçeği" ile 5 sorudan oluşan Kişisel Bilgi Formu uygulanmış,
Araştırma Yöntemleri dersi başarısı ve ortaöğretim başarı ortalamaları ise E.Ü.
Rektörlük Öğrenci işleri Dairesinden alınmıştır. Araştırma verilerine; tek
yönlü varyans analizi, t, Scheffe ve LSD testleri uygulanmış, Pearson
korelasyon katsayıları hesaplanmış ve çoklu regresyon analizi yapılmıştır. BE
öğretmeni adaylarının araştırma başarısı ile araştırma tutumları arasında
anlamlı pozitif bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin araştırma
başarısı ile araştırma deneyimi ve ortaöğretim başarısı arasında pozitif, yaş
ile negatif bir korelasyon bulunmuştur. Bunun yanı sıra araştırma deneyimi, araştırma
tutumu ile ortaöğretim başarısı arasında da anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
Ayrıca lise başarısı ile yaş arasında negatif bir korelasyon bulunmuştur.
Araştırma Yöntemleri dersi başarısındaki değişkenliğin % 48’i araştırma
deneyimi, araştırmaya yönelik tutumlar, ve yaş değişkenleri ile
açıklanabilmektedir. Sonuç olarak, Beden Eğitimi öğretmeni adaylarının
araştırma tutumları "olumlu", araştırma başarısı "iyi"
düzeyde bulunmuştur. Araştırma Yöntemleri ders başarısını ise; araştırmaya
yönelik tutum, araştırma deneyimi ve yaş değişkenlerinin etkilediği
söylenebilir. Ne var ki, araştırma başarısındaki değişkenliğin yaklaşık
yarısının açıklanabilmesi, başarıyı etkileyen başka faktörlerin bulunduğunu
düşündürmektedir.
Araştırma Yöntemleri Araştırma Tutumu Araştırma Deneyimi Araştırma Dersi Başarısı Beden Eğitimi Öğretmen Adayı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2005 |
Submission Date | April 8, 2002 |
Acceptance Date | December 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 10 Issue: 4 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.