Research Article
BibTex RIS Cite

YÜKSEK ÖĞRETİME GENEL VE ÖZEL YETENEK SINAVI İLE BAŞLAYAN ÖĞRENCİLERİN EMPATİK BECERİLER AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2005, Volume: 10 Issue: 4, 33 - 40, 01.10.2005

Abstract

Bu araştırmada, üniversiteye Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) ve Özel Yetenek
Sınavı yoluyla alınan öğrencilerin empatik beceri düzeyleri karşılaştırılmaktadır.
Araştırmanın örneklemi toplam 343 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin empatik
beceri düzeyleri Dökmen (1988) tarafından geliştirilen Empatik Beceri Ölçeği –
B Formu ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde ise t – testi tekniği
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulguları, üniversiteye özel yetenek
sınavı ile alınan Resim, Müzik ve Beden Eğitimi ve Spor alanlarında öğrenim
gören öğrencilerin empatik beceri düzeylerini, Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) ile
alınan öğrencilerin empatik beceri düzeylerinden daha yüksek olduğunu
göstermektedir.

References

  • 1. Altekin, F. (1995). "Tiyatro", "iç Mimarlık ve Çevre Tasarımı" Bölümlerindeki Öğrencilerin Empatik Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s.47.
  • 2. Bayhan, M. (1999). Özel Yetenek Sınavı Sonuçlarına Göre Üniversiteyi Kazanan Öğrenciler ile Öğrenci Yerleştirme Sınavı Sonuçlarına Göre Üniversiteyi Kazanan Öğrencilerin Kendini Kabul Düzeylerinin Karşılaştırılması. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ss.72-78.
  • 3. Bilen, M. (Tarihsiz). Sağlıklı insan ilişkileri. Geliştirilmiş 4. Baskı. Ankara: Sistem Ofset. ss.4 – 6.
  • 4. Barrio, D. V. (2004). Relationship Between Empathy and the Big Five Personality Traits in a Sample of Spanish Adolescents, Social Behavior and Personality. 32 (7), ss.677 – 682.
  • 5. Davis, C. M. (2003). Empathy and Transcendence. Topics in Geriatric Rehabilitation. Vol.19, No:4, ss.265 – 274.

THE COMPARISON BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS WHO ENTERS THE UNIVERSITY WITH SPECIAL ABILITY EXAMINATION AND GENERAL ABILITY EXAMINATION IN TERMS OF THE EMPATHIC ABILITIES

Year 2005, Volume: 10 Issue: 4, 33 - 40, 01.10.2005

Abstract

Empathic
skill levels differences with regard to university entrance exam (Student
Selective Exam and Special Ability Exam) were studied using 343 university
students. Empathic skill levels were measured with Empathic Skill Inventory – B
Form which was developed by Dökmen (1988). The data were analyzed with t – test
technique. The results supported that the empathic skill levels of students who
were enter the university with (Special Ability Exam) were higher than other
students who were enter the university with ÖSS exam.

References

  • 1. Altekin, F. (1995). "Tiyatro", "iç Mimarlık ve Çevre Tasarımı" Bölümlerindeki Öğrencilerin Empatik Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s.47.
  • 2. Bayhan, M. (1999). Özel Yetenek Sınavı Sonuçlarına Göre Üniversiteyi Kazanan Öğrenciler ile Öğrenci Yerleştirme Sınavı Sonuçlarına Göre Üniversiteyi Kazanan Öğrencilerin Kendini Kabul Düzeylerinin Karşılaştırılması. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ss.72-78.
  • 3. Bilen, M. (Tarihsiz). Sağlıklı insan ilişkileri. Geliştirilmiş 4. Baskı. Ankara: Sistem Ofset. ss.4 – 6.
  • 4. Barrio, D. V. (2004). Relationship Between Empathy and the Big Five Personality Traits in a Sample of Spanish Adolescents, Social Behavior and Personality. 32 (7), ss.677 – 682.
  • 5. Davis, C. M. (2003). Empathy and Transcendence. Topics in Geriatric Rehabilitation. Vol.19, No:4, ss.265 – 274.
There are 5 citations in total.

Details

Subjects Sports Medicine
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Sardoğan This is me

Seydi Ahmet Ağaoğlu

Publication Date October 1, 2005
Submission Date September 12, 2005
Acceptance Date January 2, 2006
Published in Issue Year 2005 Volume: 10 Issue: 4

Cite

APA Sardoğan, M., & Ağaoğlu, S. A. (2005). THE COMPARISON BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS WHO ENTERS THE UNIVERSITY WITH SPECIAL ABILITY EXAMINATION AND GENERAL ABILITY EXAMINATION IN TERMS OF THE EMPATHIC ABILITIES. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences, 10(4), 33-40.

Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.