The aim of this study was to evaluate
the first aid knowledge of the physical education teachers working in the state
schools of Ministry of National Education, and to determine their attitudes
towards the inclusion of first aid instruction into the curriculum and the
in-service training. The questionnaire applied for this objective consisted of
4 parts. The first part contained questions aimed to inquire the demographic
facts; the 2nd and 3rd parts contained questions aimed to measure the first aid
knowledge. The 4th part of the questionnaire consisted of questions aimed to
determine the attitudes towards first aid education levels, sufficiency of
first aid subject in national education curriculum and taking place at the
in-service training programmes. The sampling of
the research has been consisted of 134 female and 288 male and total 422
physical education teachers working at the primary and high schools in Konya
and Karaman city center. As a result of the research, it has
been found that with 63.81 % the physical education teachers have the average
first aid knowledge. Further it has been found that sex, age, marital status,
the department graduated from, the last graduation status, the school of worked
at and experience have had an important effect (p<0.001) on the grades of
physical education teachers' general first aid knowledge. The majority of the
physical education teachers haven't attended to any first aid course but stated
their wishes to attend to a in-service training. They have positive attitudes
about taking place in curriculum in primary and secondary education first aid
course separating from traffic course, giving special in-service training by
the Ministry of National Education to the physical education teachers at the
first aid subject and increasing first aid course hour's in primary, secondary
and higher education.
Bu çalışmanın amacı; Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
okullarda görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin ilk yardım bilgi
düzeylerini tespit etmek, ilk yardım konusunun milli eğitim müfredatındaki
yeterliliği ve hizmet içi eğitim programlarında yer alması hususundaki tutumlarını
belirlemektir. Araştırmanın amacını gerçekleştirmek üzere uygulanan anket 4
bölümden oluşmuştur. Anket'in 1. bölümünde demografik bilgileri belirlemeye
yönelik, 2. ve 3. bölümünde ilk yardım bilgisini ölçmeye yönelik sorulara yer
verilmiştir. Anket'in 4. bölümünde ise ilk yardım ile ilgili eğitim
düzeylerini, ilk yardım konusunun milli eğitim müfredatındaki yeterliliğini ve
hizmet içi eğitim programlarında yer alması ile ilgili tutumlarını belirlemeye
yönelik sorular yöneltilmiştir. Araştırmanın örneklemini Konya ve
Karaman il merkezinde bulunan ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan
134 bayan 288 erkek olmak üzere toplam 422 beden eğitimi öğretmeni
oluşturmuştur. Araştırmada sonuç olarak; beden eğitimi öğretmenlerinin ilk
yardım bilgisine orta düzeyde (% 63.81) sahip oldukları bulunmuştur. Beden
eğitimi öğretmenlerinin genel ilk yardım bilgileri ile ilgili başarı
puanlarına; cinsiyet, yaş, medeni durum, mezun olduğu okul, son mezuniyet
durumu, görev yapılan okul ve çalışma yılının önemli bir etkisinin olduğu
görülmektedir (p<0.001). Beden eğitimi öğretmenlerinin çoğunluğu ilk yardım
konusunda özel hizmet eğitimlerine katılmamış, fakat katılmak istediklerini
belirtmişlerdir, ilk ve orta öğretimde ilk yardım dersinin trafik dersinden ayrı
olarak müfredatta yer alması, Milli Eğitim Bakanlığı (M.E.B.) beden eğitimi
öğretmenlerine ilk yardım konusunda özel hizmet içi eğitimi düzenli aralıklarla
vermesi ve ilk, orta ve yükseköğretimde ilk yardım ders saatinin artırılması
konusundaki tutumlarının olumlu olduğu ortaya çıkmıştır.
Subjects | Sports Medicine |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 16, 2006 |
Submission Date | April 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 11 Issue: 4 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.