The purpose of
this study is to investigate preservice teachers' attitudes and beliefs to
physical education. Further, the differences in these dependent variables among
subgroups defined by gender, age, years in school, and major field of study are
also examined. For the purpose of this study, cross sectional method of survey
was employed to analyze relationships among variables. A total of 280 subjects
(70% response rate), who were university students in the school of physical
education and sport, voluntarily participated in the study. The data were
collected by using scale of ‘Attitudes Towards Choosing Vocation’ which were
developed by Ozgur in 1995. In the present study, validity of the instrument was
found sufficiently high (α=.84). Further, the statistical analyses of the study
included descriptive statistics, correlational analyses and univariate
analysis. The results of the univariate analysis with Gender (F(1;278)=9,35;
p<.05) and Major Field of Study (F(2;277)=6.03; p<.05) were found to have
significant effect on preservice teachers' attitudes and beliefs to physical
education. The results of the study was further elaborated and discussed.
Bu çalışmanın amacı Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
bünyesindeki öğrencilerin öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarını
araştırmaktır. Daha ayrıntılı olarak bu çalışma ile öğrencilerin cinsiyet, yaş,
sınıf, bölüm alt grup farklılıkları ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırma
amacı doğrultusunda, genel tarama modellerinden olan kesit alma yaklaşımı ve
ilişkisel tarama modeliyle yapılmıştır.
Çalışmaya, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinden toplam 280
(%70 geri dönüt) gönüllü öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Özgür
tarafından 1994 yılında geliştirilen Mesleki Tutum ölçeği kullanılmıştır.
Ölçeğin bu çalışma için yapılan güvenilirlik analizinde, güvenirlik katsayısı
α=.84 olarak bulunmuştur. Elde edilen veriler betimsel istatistik, korelasyon
analizi ve çoklu varyans analizi (teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir.
Çalışma sonucunda beden eğitimi bölümlerinde okuyan öğrencilerin yaş ve
okudukları sınıflar ile mesleğe yönelik tutum puanları arasında anlamlı bir
farklılık bulunmazken, okudukları bölüm ve cinsiyetleri ile mesleki tutum
puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Çalışmanın sonuçları
incelendiğinde, cinsiyet (F(1;278)=9,35; p<.05) ve bölüm (F(2;277)=6.03;
p<.05) değişkenleri ile öğrencilerin tutumları arasında istatistiksel olarak
anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Submission Date | April 2, 2017 |
Acceptance Date | May 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 20 Issue: 1-4 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.