The purpose of the study is determining the
emotional adjustment level of children who participate in summer sports schools
and examining whether it changes according to age, gender, individual-team
sports and sports branches. The sample group consist of 110 children (61 male,
49 female) whose mean age 9,65±1,72 from
different sports branches (basketball 41, volleyball 19, swimming 27, table
tennis 23). Hacettepe Emotional Adjustment Scale (HEAS) was used to gather data.
SPSS 17.0 analyse program and descriptive statistics, independet samples t
test, bivariate correlation, kruskal wallis h test techniques were used while
analysing data. The mean of neurotic problem levels 3,39±2,9, the mean of
behaviour problem levels 3,97±3,05 and the mean of other behaviour problem
levels were found as 0,54±0,85. There is no significant relationship between
age and neurotic, behaviour, other behaviour problem levels [neurotic problem
level (r= -0,055 p>0,05) behaviour problem level (r= -0,111 p>0,05) other
behaviour problem level (r= 0,098 p>0,05)]. There are no differences in
neurotic, behaviour and other behaviour problem levels according to sport
branches [neurotic problem level (x2 = 2.529, p> 0.05) behaviour problem
level (x2 = 0.806, p> 0.05) other behaviour problem level (x2 = 1.287, p>
0.05)]. There are no differences in neurotic, behaviour and other behaviour
problem levels according to individual-team sports [neurotic problem level
(t=1,361 p>0,05) behaviour problem level (t=0,414 p>0,05) other behaviour
problem level (t=0,285 p>0,05)]. There are no differences in neurotic,
behaviour and other behaviour problem levels according to gender [neurotic
problem level (t=0,471 p>0,05) behaviour problem level (t=0,856 p>0,05)
other behaviour problem level (t=1,064 p>0,05)]. As conclusion, it may be
said that the children’s who participate in summer sports schools neurotic,
behaviour and other behaviour problem levels are low and do not change
according to gender, sports branches, individual-team sports and age.
Araştırmanın amacı
yaz spor okullarına katılan 6-12 yaş aralığındaki çocukların ruhsal uyum
düzeylerini belirlemek ve aynı zamanda branş, yaş, takım-bireysel spor yapma ve
cinsiyet değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir.
Araştırma grubunu yaş ortalaması 9,65±1,72 olan farklı branşlarda (basketbol
41, voleybol 19, yüzme 27, masa tenisi 23)
61 erkek ve 49 kız olmak üzere toplam 110 çocuk oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak Hacettepe Ruhsal Uyum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 17.0 programı kullanılmış; tanımlayıcı istatistik, Bağımsız
Örneklemlerde T-Testi, Korelâsyon Analizi, Kruskal Wallis H Testi
yöntemlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre çocukların nevrotik
sorun düzeyi ortalamaları 3,39±2,9, davranış sorun düzeyi ortalamaları
3,97±3,05, diğer davranış sorun düzeyi ortalamaları 0,54±0,85 olarak
bulunmuştur. Çocukların yaşı ile nevrotik, davranış ve diğer davranış sorun
düzeyleri arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır [nevrotik sorun düzeyi (r=
-0,055 p>0,05) davranış sorun düzeyi (r= -0,111 p>0,05) diğer davranış
sorun düzeyi (r= 0,098 p>0,05)]. Çocukların nevrotik, davranış ve diğer
davranış sorun düzeylerinde branşlara göre anlamlı farklılıklar bulunmamıştır
[nevrotik sorun düzeyi (x2 = 2.529, p> 0.05) davranış sorun düzeyi (x2 =
0.806, p> 0.05) diğer davranış sorun
düzeyi (x2 = 1.287, p> 0.05)]. Çocukların nevrotik, davranış ve diğer
davranış sorun düzeylerinde bireysel ve takım sporu yapma durumlarına göre
anlamlı farklılıklar bulunmamıştır [nevrotik sorun düzeyi (t=1,361 p>0,05)
davranış sorun düzeyi (t=0,414 p>0,05) diğer davranış sorun düzeyi (t=0,285
p>0,05)]. Çocukların nevrotik, davranış ve diğer davranış sorun düzeylerinde
cinsiyete göre anlamlı farklılıklar bulunmamıştır [nevrotik sorun düzeyi
(t=0,471 p>0,05) davranış sorun düzeyi (t=0,856 p>0,05) diğer davranış
sorun düzeyi (t=1,064 p>0,05)]. Sonuç olarak yaz spor okullarına katılan
çocukların nevrotik, davranış ve diğer davranış sorun düzeylerinin düşük
olduğu; branş, takım-bireysel spor yapma, cinsiyet ve yaşa göre farklılık
göstermediği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Submission Date | April 2, 2017 |
Acceptance Date | May 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 21 Issue: 1-4 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.