Abstract
Bu araştırma, sağlıklı yaşam ve spor merkezleri üyelerinin spor markasına yönelik tutumlarını belirlemek amacı ile hazırlanmıştır. Çalışmada betimsel araştırma kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Gaziantep ilindeki sağlıklı yaşam ve spor merkezleri üyeleri oluşturmaktadır. Araştırmaya tamamı gönüllü toplam 733 kişi katılmıştır. Veri toplama aracı iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde katılımcıların kişisel özelliklerini sorgulayan ifadeler bulunurken, ikinci bölümde katılımcıların spor markasına yönelik tutumlarını değerlendiren 20 maddeden oluşan Marka Tutum Anketi (MTA) kullanılmıştır. Ölçek, “marka ve reklam”, “marka ile özdeşleşme”, “markayı önemseme”, “marka tercihi”, “marka menşei”, “marka ve sosyal ilişkiler” alt boyutlarından oluşmaktadır. İstatistiksel analizler için SPSS 23.0 paket programı kullanılmış, tüm verilerin aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır, Sürekli değişkenlerin normal dağılıma uygunluk kontrolünde Kolmogorov Smirnov testi kullanılmış ve normal dağılıma sahip olan çalışmada, iki bağımsız grup karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla bağımsız grubun karşılaştırılmasında ANOVA ve Tukey çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Ölçeklerin iç tutarlılığına Cronbach Alpha değerleri ile bakılmıştır ve Cronbach’s Alpha iç tutarlılık değerleri, toplam ölçek için 0.68 (Alt boyutlar 0.64 ile 0.72 arasında değişmektedir) olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda, cinsiyete göre marka ve reklam, marka tercihi, markayı önemseme, marka menşei ve marka ile özdeşleşme alt boyutları arasında anlamlı fark olduğu, yaş ile marka tercihi ve marka ile özdeşleşme alt boyutları arasında anlamlı fark olduğu, katılımcıların spor markası tercihleri ile marka ve reklam, marka ve sosyal ilişkiler, marka tercihi ve markayı önemseme alt boyutları arasında anlamlı fark olduğu görülmektedir.