Her sektörde olduğu gibi spor alanında geleceğe yönelik belirsizlikler, hem bireysel hem de alana yönelik başarı üzerinde önemli bir belirleyici konumundadır. Bu araştırmada yükseköğretim düzeyinde spor alanında eğitim gören öğrencilerin kariyer kaygılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma hem nitel hem nicel bir çalışma modeli olan Q metot ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 30 öğrenci oluşturmaktadır. Bölüm bazında son sınıfta öğrenim gören 10’ar öğrenci kartopu örnekleme yöntemi ile çalışma grubuna eklenmiştir. Araştırmada yapısal olmayan desen tercih edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi için pqmethod.2 programı kullanılmıştır. İki faktör altında toplanan ifadelerin analizi sonucunda bölümler arası en olumlu ve en olumsuz ifadeler tespit edilmiştir. Elde dilen bu ifadelerin nedenine ilişkin görüşmeler yapılmıştır. Öğrencilerin bölümlerine göre ve genel olarak yapılan sıralama neticesinde elde edilen Z skorlarına yönelik karşılaştırmalı yorumlamalara yer verilmiştir. Sonuç olarak; elde edilen veriler doğrultusunda spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin kariyer kaygılarının birleştiği konular; mezun olunan bölüme göre atama sayısının yetersiz olması, liyakatsizlik ve mülakat sisteminin varoluşu kariyer kaygılarını arttıran başlıca sebepler olarak sıralanabilir.
As in every sector, uncertainties about the future in the field of sports are an important determinant of success both individually and in the field. In this study, it is aimed to examine the career anxieties of students studying in the field of sports at the higher education level. The research was carried out with the Q method, which is both a qualitative and quantitative study model. The study group of this research consists of a total of 30 students studying at the Faculty of Sport Sciences at Burdur Mehmet Akif Ersoy University. On the basis of the department, 10 students in the last year were added to the study group with the snowball sampling method. Non-structural design was preferred in the study. The pqmethod.2 program was used for the analysis of the obtained data. As a result of the analysis of the expressions collected under two factors, the most positive and the most negative expressions between the sections were determined. Interviews were held regarding the reasons for these statements. Comparative interpretations of the Z scores obtained as a result of the general ranking made according to the departments of the students are included. As a result; In line with the data obtained, the topics that combine the career anxieties of the students studying at the faculty of sports sciences; Inadequate number of appointments according to the department graduated, incompetence and the existence of the interview system can be listed as the main reasons that increase career concerns.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2022 |
Submission Date | April 4, 2022 |
Acceptance Date | July 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 27 Issue: 3 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.