Rugby is a team sport that provides players with a social and healthy life, requires a high level of physical fitness and is based on gaining ground, and is becoming increasingly popular among university students. The aim of this study is to reveal the perceptions of athletes who play rugby discipline towards the concept of rugby with the help of metaphors. A total of 50 athletes, who participated in the Turkish Rugby League and inter-university competitions in the 2020-2021 season. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the research. While collecting the data of the study, a personal information form was applied to the athletes and the field athletes were given “Rugby is like …… be-cause…” was obtained by completing the sentence. The data were analyzed with content analysis technique. In the analysis of the data, naming, elimination, category development, ensuring validity and reliability, calculating the frequencies of the obtained metaphors, and interpreting stages were followed respectively. When the perspectives of the athletes are examined, it has been concluded that the majority of them have adopted the sports discipline they have done as an area of socialization and getting rid of the mental fatigue of daily life.
Ragbi, oyunculara sosyal ve sağlıklı yaşam kazandıran, yüksek düzeyde fiziksel uygun-luk gerektiren ve alan kazanmaya dayalı ve üniversite öğrencileri arasında da popü-lerliği her geçen gün artmakta olan bir takım sporudur. Dolayısıyla bu araştırma-nın amacı, ragbi oynayan sporcuların ragbi kavramına yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırma-ya 2020-2021 sezonunda Türkiye Ragbi Ligi ve üniversiteler arası müsabakalara katılmış toplam 50 sporcu katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerin-den biri olan fenomenoloji (olgu bilim) deseni kullanılmıştır. Verilerin elde edil-mesinde, her bir sporcuya kişisel bilgi formu uygulanmış ve sporculardan “Ragbi …… gibidir/benzer; çünkü ...…” cümlesini tamamlamaları ve oluşturdukları metafor-ları açıklamaları istenmiştir. Veri toplama aracı elektronik formlar vasıtasıyla uygu-lanmıştır. Ayrıca tüm katılımcılar gönüllü-lük esasına dayanarak çalışmada yer almıştır. Veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Verilerin analizinde sırasıyla adlandırma, eleme, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliğin sağlanması, elde edilen metaforların frekanslarının hesaplanması, yorumlanması aşamaları takip edilmiştir. Sporcuların bakış açıları incelendiğinde, büyük bir çoğunluğunun yapmış oldukları spor branşını günlük yaşamın getirdiği mental yorgunluktan kurtulma ve sosyalleşme alanı olarak benimsemiş oldukları sonucuna ulaşılmış-tır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2023 |
Submission Date | March 29, 2023 |
Acceptance Date | September 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 28 Issue: 4 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.